Güzel kardeşim aynı şey faiz, içki ve zina içinde geçerliydi ama bunların hepsi yasaklandı değil mi?
faiz, içki ve zina ekonomik-sosyal hayatın olmazsa olmaz unsurlarından değildi. faiz yahudi tefecilerin rant kapısıydı ve ciddi bir toplumsal tepki vardı; kaldırılması mümkün ve gerekli idi.
içki ve zina toplumun dejenerasyonuyla ilgili o zamanlar gelinmiş olan yeri işaret ediyordu. yoksa sınırlı ölçüde içiliyor olsa, sınırlı ölçülerde zina yaşanıyor olsa, kuran'da belki pek de değinilmeyecekti. belki genel bir uyarı, tavsiye gibi alınıp bırakılacaktı.
yani kuran'da mevcut sorunlara cevaplar da ayet olarak geliyor. günübirlik, geçici sorunlara bile cevap geliyor. mesela peygamberin sahabe tarafından fazla zamanının alınıp meşgul edilmesi, evinin içinde çokça zaman geçirmeleri, hanımı hakkındaki dedikodu üzerine gelen ayet, vb...
ama asıl, başka bir şey anlatılıyor. Kuran, bir alternatif düzen sunan kitap değil. bir
das kapital değil. öyle olsaydı ve maddî şartları düşünmese idi, bütün üretim araçlarının ortaklaşa kullanılmasını ister ve eşitlikçi, sosyalist bir düzen emrederdi. ama bu o dönemde uygulanamaz ve kısa sürede başarısızlıkla sonuçlanırdı.
o dönemde de arap toplumunda sınıflar vardı ve bunlar arasında sınıf mücadelesi yaşanıyordu. kuran ayetlerini bile bunlar, üst sınıflar, mekke eşrafı, ileri gelen tüccarlar vb, kendi işlerine gelecek şekilde yorumlamak istediler. islam peygamberinin ölümünü bile bir tarafa bırakıp yerine halife olarak kendi diledikleri kişiyi seçtirmek için aralarında kapalı toplantılar yaptılar.
düşünün, böyle bir durumda kölelerin azad edilmesini emretseydi kuran'ın getirdiği dini nasıl da boğmak isterlerdi. öyle olmadığı halde uzun süre direndiler ve karşı çıktılar.