Baş, kol ve ayakları açık olarak namaz kılmak mekruhtur

cüneytkaya

Profesör
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
1,681
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Sual: Erkeklerin, baş, kol ve ayakları açık olarak namaz kılmalarının mekruh olduğu hangi kitapta yazılıdır?
CEVAP
Namazı başı açık kılmanın mekruh olduğu bütün fıkıh kitaplarında, mesela Dürer, Halebi, Dürr-ül-muhtarda vardır.
Mekruh olan namaz sahih ise de, sevabı olmaz. Bir erkek, namazda başı örtmeye önem vermediği için açık kılarsa, mekruh olur. Namaza önem vermediği için açarsa, kâfir olur. Kendini Allahü teâlâya karşı, küçük göstermek için, başı açık kılmak zarar vermez ise de, yine örtmek efdaldir. Harareti teskin ve rahatlık için açmak da mekruhtur. (Redd-ül-muhtar)
Önemli kimselerin huzuruna çıkan kimsenin şık, temiz elbise giymesi gerekir. Allahü teâlânın huzuruna durulduğu zaman buna daha çok dikkat etmeli, büyüklerin karşısına çıkılamıyan elbise ile namaz kılmamalıdır! Kur'an-ı kerimde (Her namaz kılarken, süslü [temiz, sevilen] elbiselerinizi giyiniz) buyuruluyor. (Araf 31)
Peygamber efendimiz başı açık kılmazdı. Sarıkla kılmanın önemini bildirerek buyuruyor ki: (Sarıkla kılınan namaz, sarıksız kılınan yetmiş rekat namazdan efdaldir.) [Ebu Nuaym]
Namazda başı hiç olmazsa, herhangi bir renkte olan takke ile örtmelidir!
(Nimet-i İslâm)da namazın mekruhlarının onbeşincisinin dipnotunda (Başı açık namaz kılmak mekruhtur.) buyuruluyor. 57.sinde de mekruh olduğu yine bildiriliyor. Namazın mekruhlarının onbirincisinde ise, kolları açık namaz kılmanın mekruh olduğu bildiriliyor.
İbni Abidin hazretleri, namazın mekruhları sonunda buyuruyor ki:
(Namazı, nalın veya mest ile kılmak, çıplak ayakla kılmaktan efdaldir. Böylece, yahudilere uyulmamış olur. [Taberânînin bildirdiği] hadis-i şerifte, (Yahudilere benzememek için namazları, nalın [bir nevi ayakkabı] ile kılınız!) buyuruldu. Resulullah ve Eshab-ı kiram, sokakta giydikleri nalın ile kılarlardı. Nalınları temiz idi ve Mescid-i Nebi kum döşeli idi. Kirli nalınla girilmezdi.)
Ayakları herhangi bir şey ile örterek namaz kılmayı bildiren bir başka hadis-i şerif de şöyle: (Yahudiler, nalın [bir nevi ayakkabı] ile veya mest ile ayaklarını örterek namaz kılmazlar. Siz onlara muhalefet ediniz!) [Ebu Dâvud, Hakim]
Temiz olmayan ayakkabı ile mescide girilmez. Çorap giyerek bu sünnet yerine getirilir. Çorabı da pis olan veya hiç olmayan, namazı topuk kemiklerine kadar uzun entari ile kılması iyi olur. Eshab-ı kiram kamis denilen ayağa kadar uzun olan gömlek ile, yani entari ile namazlarını kılarlardı. Ayakları böylece örtülmüş olurdu. Ayaklar örtülü kılınan namazın çok sevab olduğu (Halebi), (Berika) ve (Hadika) kitablarında da yazılıdır.
Müslüman olmıyanlar, kiliselerinde başı açık, ayağı çıplak tapınıyor, onlar gibi, medeni ibâdet etmeli diyerek, başı açık, ayağı çıplak kılmak, yükseğe secde etmek ve emri altında olanları böyle kılmaya zorlamak caiz değildir. İbadetlerde, kâfirlere benzemek mekruhdur. İslâmiyetin istediği şekli beğenmiyen ise, kâfir olur.
Kadınların ayaklarının açık olmasında iki kavil vardır. Birinci kavle göre mekruh, ikinci kavle göre namaz bozulur. Kadınlar, ya çorapla veya ayaklara kadar uzun etek veya entari giyerek namaz kılmalıdır! Şafiî mezhebinde erkeklerin çıplak ayakla namaz kılması sünnettir. (M.Erbea)



bizimsahife
 

simurg

Asistan
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
472
Tepkime puanı
9
Puanları
0
Konum
Trabzon
mekruhlarının onbirincisinde ise, kolları açık namaz kılmanın mekruh olduğu bildiriliyor.

Bu metinde bir açıklamay gidilmesi gerektiği kanısı ile şunu belirtmek isteriz.

Evet kısa kollu oalrak namz kılmanın hükmü mekruhtur fakat şu şekilde mekruhtur.

eger ki giydiği şey yapılışı itibari ile uzun kollu ise ve biz bunu katlar ise bu katlama nın ne kadar olduğunun önemi olmaksızın bu şekilde yapmak mekruhtur.

Fakat o giyilen şey yapılan şey itibari ile kısa kollu ise bu taktirde bu durumda namazkılmanın hükmü mekruh değildir inşallah.

Bu hususun bu cihetten önemli olduğuna inandığımız için belirtme ihtiyacı duyduk.

silahınızla kuşanın ve kuşatın inşallah.
 

dostluk

Kıdemli Üye
Katılım
18 Haz 2007
Mesajlar
5,663
Tepkime puanı
304
Puanları
0
Yaş
50
Konum
istanbul
mekruhlarının onbirincisinde ise, kolları açık namaz kılmanın mekruh olduğu bildiriliyor.

Bu metinde bir açıklamay gidilmesi gerektiği kanısı ile şunu belirtmek isteriz.

Evet kısa kollu oalrak namz kılmanın hükmü mekruhtur fakat şu şekilde mekruhtur.

eger ki giydiği şey yapılışı itibari ile uzun kollu ise ve biz bunu katlar ise bu katlama nın ne kadar olduğunun önemi olmaksızın bu şekilde yapmak mekruhtur.

Fakat o giyilen şey yapılan şey itibari ile kısa kollu ise bu taktirde bu durumda namazkılmanın hükmü mekruh değildir inşallah.

Bu hususun bu cihetten önemli olduğuna inandığımız için belirtme ihtiyacı duyduk.

silahınızla kuşanın ve kuşatın inşallah.

hiç duymamıştım bu dediğinizi ...kaynağını verebilirmisiniz acaba...kimin fetvasıdır hangi alimin kitabında eserinde bu açıklama geçer...?
 

simurg

Asistan
Katılım
3 Mar 2007
Mesajlar
472
Tepkime puanı
9
Puanları
0
Konum
Trabzon
Günümüzün mesepte müçtehitlik seviyesine gelmiş tüm alimlere bunu sorarsanız bu şekilde bir cevap alacagınız kanısındayız.

Ama yinede bir isim almak isetrim derseniz örneğin muhammed konyevi fetvalar adlı kitabında zannımca bulabilrisiniz.

Bununda fetva mantığını anlatalım inşallah.

Şimdi bir fıkıh vardır birde fıkıh usulu vardır. Fıkıh usulu dediğimiz fıkıhta belirli usuller belirli kaideler vardır bunalr cercevesinde müçtehitler içtihat ederler .

Bu nedenle buda sahabe döneminin fıkhen analizi ile gelen bir hükümdür insallah.

silahınızla kuşanın ve kuşatın inşallah
 

cüneytkaya

Profesör
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
1,681
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Sual: Bazı kimseler, “Eskiden padişahın huzuruna başı açık çıkılamayacağı için, başı açık namaz kılmak mekruhtu. Artık buna gerek kalmadı. Kısa kollu gömlekle ve haşema ile namaz kılmak mekruh değildir. Bu her zaman giydiği kıyafetidir” diyerek dinde reform yapmak istiyorlar. Dinimiz bu konuda ne diyor?
CEVAP
Muteber kitaplardaki ifadeler şöyledir:
1- Nimet-i İslam’da, namazın mekruhlarının 11. sinde, (Erkek kısmı namazda kolunu açık bulundurmaktır) deniyor. Dipnotta ise, etekleri toplayıp bacakları açmak da mekruh diyor. (s.564) [Aynı kitabın mekruhların 12.sinde ise, sadece şalvar ile, izar ile namaz kılmanın mekruh olduğu bildiriliyor. Çünkü vücudun üst kısmı açılarak ten görünmektedir.]

2-
Elbisenin kollarını sıvayarak kolları açık namaz kılmak mekruhtur. Fetava-i Kadıhan’da da böyledir. (Hindiyye)
[Burada sıvamak değil, kolları açmanın, teni göstermenin mekruh olduğu bildiriliyor. Nitekim, yine aynı kitapta deniyor ki:
Gömleği varken, gömleksiz namaz kılmak mekruhtur, Hulasa’da da böyle yazmaktadır. Bir omzu açık bırakarak namaz kılmak da mekruhtur. (Hindiyye)]

3-
İzarının ön ve arkasını, toz olmasın diye yukarı çekmek mekruhtur. Yenleri ve izarı sığalı olarak namaz kılmak da mekruhtur. (Halebi)

[İzar; etek, peştamal gibi belden alta giyilen elbisedir. Etek yukarı çekilince bacak görülür. Kıvırmak değil, bacağın görülmesi mekruhtur. Yere sürünüp, toz toprak olmasın diye yukarı çekmek de mekruhtur. Çünkü bacak görünür. Eğer bacağı göstermeyen uzun don varsa mekruh olmaz. Yine aynı kitapta diyor ki:
Namazı sadece izar ile kılmanın mekruh olduğu hadis-i şerifle bildirildi. [Çünkü vücudun üst kısmı açık kalmaktadır.] Fakat başka elbisesi yoksa mekruh olmaz. (Halebi)]

4-
Dürrül-muhtar’da diyor ki:
(Namazda toz, topraktan korunmak için yen ve paçasını sıvamak mekruh olduğu gibi; elbiseyi toplamak, yani kaldırmak da mekruhtur.)
İbni Abidin hazretleri burayı açıklarken buyuruyor ki:
Elbiseyi secdeye giderken kaldırmak da mekruhtur. Bahr sahibi diyor ki: Az sıvansa da mekruhtur. Çünkü elbiseyi toplamak sözü hepsini içine alır.

5-
İbni Abidin hazretlerinin oğlu Muhammed Alaeddin, Hediyyetül alaiyye isimli kitabında, namazın mekruhlarının 10. sunda (Erkekler için kolları açmak) tabiri var. Mekruhların 16. sında ise, izarını kaldırmak ifadesi var. İzar kaldırılınca bacaklar görünür. Demek ki mekruh olan, sıvamak değil tenin görünmesidir.

6-
Erzurumlu İbrahim Hakkı hazretleri buyuruyor ki:
Çiğini [omuzlar] ve kollar açık olarak namaz kılmak mekruhtur. (Marifetname s.268)

7-
Şir’a şerhindeki hadis-i şerifte, (Yakası kapalı kılınan namaz, yakası açık kılınandan yetmiş derece daha sevaptır) buyuruluyor. Demek ki yakayı bağrı açıp teni göstermemelidir.

Kısa kol için, bu her zaman giyilen kıyafettir deniliyor. Bir erkek de şortla gezebilir bu onun kıyafeti olabilir. [Bu kıyafet namazı bozuyor veya mekruh ediyorsa giymemek gerekir. (Dürer)]





dinimizislam


http://www.dinimizislam.com/detay.asp?Aid=3183
 

dostluk

Kıdemli Üye
Katılım
18 Haz 2007
Mesajlar
5,663
Tepkime puanı
304
Puanları
0
Yaş
50
Konum
istanbul
Nimet-i İslam’da, namazın mekruhlarının 11. sinde, (Erkek kısmı namazda kolunu açık bulundurmaktır) deniyor. Dipnotta ise, etekleri toplayıp bacakları açmak da mekruh diyor. (s.564) [Aynı kitabın mekruhların 12.sinde ise, sadece şalvar ile, izar ile namaz kılmanın mekruh olduğu bildiriliyor. Çünkü vücudun üst kısmı açılarak ten görünmektedir.]

Elbisenin kollarını sıvayarak kolları açık namaz kılmak mekruhtur. Fetava-i Kadıhan’da da böyledir. (Hindiyye)

[Burada sıvamak değil, kolları açmanın, teni göstermenin mekruh olduğu bildiriliyor. Nitekim, yine aynı kitapta deniyor ki:
Gömleği varken, gömleksiz namaz kılmak mekruhtur, Hulasa’da da böyle yazmaktadır. Bir omzu açık bırakarak namaz kılmak da mekruhtur. (Hindiyye)]


http://www.sorularlaislamiyet.com/subpage.php?s=show_qna&id=1408

İbni Abidin hazretlerinin oğlu Muhammed Alaeddin Hediyyetül alaiyye isimli ilmihalinde, namazın mekruhlarının onuncusunda (Erkekler için kolları açmak) tabirini kullanmıştır. Mekruhların on altıncısında ise, izarını kaldırmak ifadesini kullanmıştır. İzar kaldırılınca bacaklar görünür. Demek ki mekruh olan tenin görünmesidir.

Erzurumlu Ibrahim Hakki hazretleri buyuruyor ki:

Çigini [omuzlar] ve kollar açik olarak namaz kilmak mekruhtur. (Marifetname s. 268)


Sira serhindeki hadis-i serifte, (Yakasi kapali kilinan namaz, yakasi açik kilinandan yetmis derece daha sevaptir) buyuruluyor. Demek ki yakayi bagri açip teni göstermemelidir.Kisa kol için, bu her zaman giyilen kiyafettir deniliyor. Bir erkek de sortla gezebilir bu onun kiyafeti olabilir. [Bu kiyafet namazi bozuyor veya mekruh ediyorsa giymemek gerekir. (Dürer)]

daha çok kaynak var...mahmut ustaosmanoğlu ömer nasuhi bilmen muhtasar ilmihal..........vs.........hep mekruh demişlerdir...şimdi bu alimlerin üzerine hadislerden yeni ictihat yapabilecek birinin olduğunu sanmıyorum...alimler vardır var olanlarda mekruh der...
 

dostluk

Kıdemli Üye
Katılım
18 Haz 2007
Mesajlar
5,663
Tepkime puanı
304
Puanları
0
Yaş
50
Konum
istanbul
İbni Abidin hazretleri, namazın mekruhları sonunda buyuruyor ...Namazı, nalın veya mest ile kılmak, çıplak ayakla kılmaktan efdaldir. Böylece, yahudilere uyulmamış olur... Taberânînin bildirdiği hadis-i şerifte..Yahudilere benzememek için namazları, nalın bir nevi ayakkabı ile kılınız! buyuruldu. Resulullah ve Eshab-ı kiram, sokakta giydikleri nalın ile kılarlardı. Nalınları temiz idi ve Mescid-i Nebi kum döşeli idi. Kirli nalınla girilmezdi.. Ayakları herhangi bir şey ile örterek namaz kılmayı bildiren bir başka hadis-i şerif de şöyle..Yahudiler nalın bir nevi ayakkabı ile veya mest ile ayaklarını örterek namaz kılmazlar. Siz onlara muhalefet ediniz! Ebu Dâvud, Hakim

Temiz olmayan ayakkabı ile mescide girilmez. Çorap giyerek bu sünnet yerine getirilir. Çorabı da pis olan veya hiç olmayan, namazı topuk kemiklerine kadar uzun entari ile kılması iyi olur. Eshab-ı kiram kamis denilen ayağa kadar uzun olan gömlek ile, yani entari ile namazlarını kılarlardı. Ayakları böylece örtülmüş olurdu. Ayaklar örtülü kılınan namazın çok sevab olduğu (Halebi), (Berika) ve (Hadika) kitablarında da yazılıdır...

ibni abidin henfi fıkhını yazar...hanefiye göre fetva böyle şafi mezhebine görede mekruh diye okumuştum...diğer 2 mezhebi bilmiyorum...

yani çıplak ayak ile kılmak mekruh...tabi bayanların hükmü burda farklı...bu sadece erkekler için...
 

ilke

Paylaşımcı
Katılım
6 Kas 2017
Mesajlar
875
Tepkime puanı
188
Puanları
0
Arkadaşlar,

Bendeniz de bu konuda görüşlerimi foruma arz etmek istiyorum. Şöyle ki, Namazın dışındaki farzları yerine getiren herkes mescidlerde namaz kılabilir diye düşünüyorum. Bir defa Asr-ı Saadette günümüzdeki gibi hiç bir yerde çorap tekstil fabrikası yoktu ! O zamanlar ya ayakkabılarla (çarık veya nalınlarla) veyahutta yalın ayak namaz kılındığını bilmek için ulema olmaya gerek yoktur. Hiç kimse, çorapsız camiye girdiği için hiçbir müslümanı kınayamaz ! Efendim ayaklar mantar egzema v.s. gibi hastalık mikrobu taşıyormuşmuş ! Bunlar, fasa-fiso kabilinden bahanelerdir ! Asıl amaç camilerdeki HALILARI korumaya çalışmak ve bunların temizliğini -tembellikten veya masraftan dolayı- olabildiğince uzun zamana taşımaktır ! Mescid-i Nebevide olsun, Mescid-i Haramda olsun namaz kılarken dünyanın en siyah insanları gelip önünüzde namaz kılıyor ve siz onların çıplak ayakla bastığı yerlere secde ediyorsunuz... Bugüne kadar bu konuda kimseden bir şikayet veya bu konuda bir tedbir alınması görülmüş mü veya istenmiş mi ? Yoksa, Mescid-i Nebevinin halıları, bizdeki camilerin halılarından daha mı az değerli ? Yoksa, onlar kirlenmeye karşı şerbetli mi ? Değil ! Ama, müslümanlara "Çorap giy de öyle gel!" denmiyor, halılar sürekli temizleniyor...Doğrusu budur. Cami Dernekleri tembellik göstererek ve masraftan çekindikleri için millete "Çorapsız-yalın ayak camiye gelme !" diyor ! Bu çok büyük bir vebaldir ! Hiç kimsenin, kimseyi cami ve mescidlerden soğutmaya ve engellemeye hakkı da yoktur, yetkisi de yoktur ! Münasebetsizliğin ve öküzlüğün luzümu da yoktur!




DELİLLER:

Nesaî ve Ebu Davud şu hadisi rivayet etmişlerdir:
“Hz. Peygamber(a.s.m) Mekke’nin fetih gününde nalınlarını sol yanına koyarak (çıplak ayakla) namaz kıldı”
(bk. Ebu davud,89).
(Nalın: bir çeşit papuç, ayakkabıdır).

Yine sahabilerden bazıları “Biz Hz. Peygamber(a.s.m)’in hem çıplak ayak hem de nalınları giyerek namaz kıldığını gördük” demiştir
(bk. Ebu Davud, a.g.y).

Bu rivayetlerden anlaşılıyor ki, yalın ayakla namaz kılmak mekruh değildir.

İmam Nevevî, değişik görüşlere yer verdikten sonra, “ Şafiî mezhebinde en kuvvetli görüşe göre, çıplak ayakla namaz kılmak müstehaptır/sünnettir” demiştir.
(bk. Mecmu, 3/429)
Buna göre erkeklerin çorapsız namaz kılmasının bir sakıncası yoktur.
 
Üst