Yeni-OSMANLI
Yasaklı
- Katılım
- 19 Eki 2010
- Mesajlar
- 0
- Tepkime puanı
- 195
- Puanları
- 0
Amel-iman iliskisi ve namaz kilmayanlarin şer'i cezasi hakkinda hükümler
Ehli-Sünnet itikadina göre ameller imandan bir cüz olmadigi halde hanbeli mezhebine göre namaz kilmayanlar neden kafir sayilir?
Bu forumda ilim sahibi ehil üyeler bulundugu icin konuyu buraya acip sorularima cevab ariyorum:
Elimde bir Kitab var.
Kitabin adi: namaza baslamak istiyorum ama nasil?
Yazari Feyzullah Birış
Türkiyedeyken bir kitabcida gözüme carpmisti ve icindeki bilgilerden istifade etme niyetiyle ve belki lazim olur düsüncsilye almistim.
Elime alip inceleme firsatini yeni buldum.
Kitabi acip söyle bir göz gecirirken dikkatimi ceken ve kafama soru isaretleri getiren bir konuyla karsilastim.
Konu namaz kilmayan müminlerle ilgili...
Aynen aktariyorum:
Muhammed bin Nasr el-Mervezi demistirki:
"ishakìn söyle dedigini isittim:
Namazi terk edenin kafir oldugu,nabii (as)`dan sahih senetle gelmistir."
yazar bunun ardindan bir yorum ekliyor ve diyorki:
"Özürsüz vakti gecinceye kadar namazi kasten terk edenin kafir oldugu Nebii (as) zamanindan beri ilim ehlininde görüsüdür.
Bu tesbiti dogrumu?
eger dogruysa bu yazar imam Ebu hanifenin ve onun gibi bircok Ehli-Sünnet aliminin görüslerini ilim ehlinin görüsölerinden saymiyormu sorusu aklima geliyor???
Devam edelim:
Bu yorumundan sonra mezheb alimlerimizin bu konudaki fetvalarina deginiyor:
Bu görüsleri alintiladigi kaynaklarida vermis,aynen aktariyorum:
1.) Imam Ebu hanifenin görüsü:
Tembellik yüzünden namazi terk eden kimse,namazi inkar etmedigi sürece dinden cikmaz,ancak günahkar,fasik olur.Bu konuda uyarilarak tövbeye davet edilir.tövbe etmezse kötü örnek olmamasi icin hapsedilir ve dövülür.
(44Islam ansiklopedisi,cilt 6,sayfa 139)
2.) Imam safiinin görüsü:
Bir vakit namazi terk eden ve onu vaktinden,yani zaruret vaktinden cikaran kimse tövbeye davet edilir.Buna ragmen kilmamakta israr ederse öldürülür.Bu öldürme durumu kafir oldugundan degil,had cezasi uygulandigindan öldürülür.
(Mürtede ait hükümler-Dr.Numan es-samerrai,sönmez yayinlari)
3.) Imam Malikin görüsü:
Vakit icinde namaz kilmasi emredilir ona.Eger vakti cikincaya kadar namaz kilmamak üzere irar ederse öldürülür.
(44 a.g.e. sayfa 138)
4.) Imam ahmet b.Hanbeli`nin görüsü:
Namazi terk eden kafir ve mürteddir.mali devlet hazinesine intikal eder ve gayri Müslimlerin mezarligina defnedilir.namazi inkar ederek terk etmesi ile tembelligi yüzünden terk etmesi arasinda bir fark yoktur.
(44 a.g.e. sayfa 138)
yazar bunlari yazmis.
Bu yazilar kafami karistirdi ve aklima su sorulari getirdi:
-Mezheb imamlarimizin görüslerini kim uygulayacak?
yazar onlarin fetvalarini öyle aktarmiski,bu bilgiler dengesiz birine denk gelse adam bunlari uygulayacak.uygulamamasi icin bir sebeb yok,yazar yazmamis.
Yazmadigi icin yanlis anlasilmaya müsaid oldugunu düsünüyorum.
yazar hadis nakletmis ve mezheb imamlarimizin görüslerini yazmis.Peki diyelim hanbeli mezhebine mensub bir müslümnan bu fetvalarla amel etse,yani namaz kilmayani tekfir etse ve yukarda izah edildigi gibi kilmadigi icin öldürse islama göre bir suc islemis olmazmi?
şer'i cezalar kim verir?
Bunun sartlari nelerdir?
Normal bir vatandas bu cezalari kendi kafasina göre verebilirmi?
Bu konu yani seri cezalari verme hakkinin kime ait oldugu ölcüler hakkinda ehli-sünnete göre cevablayan bir kaynak ariyorum...
Benim bildigim kadariyla şer'i cezalari devlet verir,yani bu devlet serait kanunlarina göre yönetilmeli ve her önüne gelen namazsizi cezalandiramaz cünkü dinde zorlama yoktur.Ancak iman edenlere bu zorlamalar uygulanir ama bununda sartlari vardir.bu sartlardan biride devletin milletine namazin önemini ögretmesidir.Sen cocuguna namazi ögretme,önemini anlatma,ondan sonra kilmiyor diye döv veya öldür,böyle birsey olurmu?
-Bildigim kadariyla Ehli-Sünnet itikadina göre ameller imandan bir cüz degildir.
Ehl-i Sünnet'in müctehid imamları; amelin imandan bir cüz olmadığı hususunda müttefiktir.
(İbn-i Abidin, Reddü'I Muhtar Ale'd Dürri'I Muhtar, İst.1983, c. IX, sh. 5.)
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1vAvFXDuKaEJ:www.menhec.com/islam/12-iman-amel-iliskisi.html+%C4%B0man+-+Amel+%C4%B0li%C5%9Fkisi&cd=3&hl=de&ct=clnk&gl=de&client=firefox-a
Durum böyle olmasina ragmen hanbeli mezhebi iman eden ve tembellik sebebiyle namaz kilmayan müminlerin kafirligine hükmediyor?+
Bildigim kadariyla Hanbelilerde ehli-sünnet,Hanbeli mezhebi 4 HAK mezhebden biri ve yoksa degillermi?
Ehli-sünnet itikadda ikidir...
Bunlarin ikiside HAKTIR ve yukardada yazdigim gibi Ehl-i Sünnet'in müctehid imamları; amelin imandan bir cüz olmadığı hususunda müttefiktir.
Hanbeli mezhebi itikaden hangi mezhebden?
maturudimi,esarimi?
Yoksa HAK olan ücüncü bir mezheb dahami var???
Son sorum:
Bu kitabin yazarini taniyan varmi?
Ehli-Sünnetmi?
Cevablarinizi bekliyorum insaAllah.
Saygilarimla
Ehli-Sünnet itikadina göre ameller imandan bir cüz olmadigi halde hanbeli mezhebine göre namaz kilmayanlar neden kafir sayilir?
Bu forumda ilim sahibi ehil üyeler bulundugu icin konuyu buraya acip sorularima cevab ariyorum:
Elimde bir Kitab var.
Kitabin adi: namaza baslamak istiyorum ama nasil?
Yazari Feyzullah Birış
Türkiyedeyken bir kitabcida gözüme carpmisti ve icindeki bilgilerden istifade etme niyetiyle ve belki lazim olur düsüncsilye almistim.
Elime alip inceleme firsatini yeni buldum.
Kitabi acip söyle bir göz gecirirken dikkatimi ceken ve kafama soru isaretleri getiren bir konuyla karsilastim.
Konu namaz kilmayan müminlerle ilgili...
Aynen aktariyorum:
Muhammed bin Nasr el-Mervezi demistirki:
"ishakìn söyle dedigini isittim:
Namazi terk edenin kafir oldugu,nabii (as)`dan sahih senetle gelmistir."
yazar bunun ardindan bir yorum ekliyor ve diyorki:
"Özürsüz vakti gecinceye kadar namazi kasten terk edenin kafir oldugu Nebii (as) zamanindan beri ilim ehlininde görüsüdür.
Bu tesbiti dogrumu?
eger dogruysa bu yazar imam Ebu hanifenin ve onun gibi bircok Ehli-Sünnet aliminin görüslerini ilim ehlinin görüsölerinden saymiyormu sorusu aklima geliyor???
Devam edelim:
Bu yorumundan sonra mezheb alimlerimizin bu konudaki fetvalarina deginiyor:
Bu görüsleri alintiladigi kaynaklarida vermis,aynen aktariyorum:
1.) Imam Ebu hanifenin görüsü:
Tembellik yüzünden namazi terk eden kimse,namazi inkar etmedigi sürece dinden cikmaz,ancak günahkar,fasik olur.Bu konuda uyarilarak tövbeye davet edilir.tövbe etmezse kötü örnek olmamasi icin hapsedilir ve dövülür.
(44Islam ansiklopedisi,cilt 6,sayfa 139)
2.) Imam safiinin görüsü:
Bir vakit namazi terk eden ve onu vaktinden,yani zaruret vaktinden cikaran kimse tövbeye davet edilir.Buna ragmen kilmamakta israr ederse öldürülür.Bu öldürme durumu kafir oldugundan degil,had cezasi uygulandigindan öldürülür.
(Mürtede ait hükümler-Dr.Numan es-samerrai,sönmez yayinlari)
3.) Imam Malikin görüsü:
Vakit icinde namaz kilmasi emredilir ona.Eger vakti cikincaya kadar namaz kilmamak üzere irar ederse öldürülür.
(44 a.g.e. sayfa 138)
4.) Imam ahmet b.Hanbeli`nin görüsü:
Namazi terk eden kafir ve mürteddir.mali devlet hazinesine intikal eder ve gayri Müslimlerin mezarligina defnedilir.namazi inkar ederek terk etmesi ile tembelligi yüzünden terk etmesi arasinda bir fark yoktur.
(44 a.g.e. sayfa 138)
yazar bunlari yazmis.
Bu yazilar kafami karistirdi ve aklima su sorulari getirdi:
-Mezheb imamlarimizin görüslerini kim uygulayacak?
yazar onlarin fetvalarini öyle aktarmiski,bu bilgiler dengesiz birine denk gelse adam bunlari uygulayacak.uygulamamasi icin bir sebeb yok,yazar yazmamis.
Yazmadigi icin yanlis anlasilmaya müsaid oldugunu düsünüyorum.
yazar hadis nakletmis ve mezheb imamlarimizin görüslerini yazmis.Peki diyelim hanbeli mezhebine mensub bir müslümnan bu fetvalarla amel etse,yani namaz kilmayani tekfir etse ve yukarda izah edildigi gibi kilmadigi icin öldürse islama göre bir suc islemis olmazmi?
şer'i cezalar kim verir?
Bunun sartlari nelerdir?
Normal bir vatandas bu cezalari kendi kafasina göre verebilirmi?
Bu konu yani seri cezalari verme hakkinin kime ait oldugu ölcüler hakkinda ehli-sünnete göre cevablayan bir kaynak ariyorum...
Benim bildigim kadariyla şer'i cezalari devlet verir,yani bu devlet serait kanunlarina göre yönetilmeli ve her önüne gelen namazsizi cezalandiramaz cünkü dinde zorlama yoktur.Ancak iman edenlere bu zorlamalar uygulanir ama bununda sartlari vardir.bu sartlardan biride devletin milletine namazin önemini ögretmesidir.Sen cocuguna namazi ögretme,önemini anlatma,ondan sonra kilmiyor diye döv veya öldür,böyle birsey olurmu?
-Bildigim kadariyla Ehli-Sünnet itikadina göre ameller imandan bir cüz degildir.
Ehl-i Sünnet'in müctehid imamları; amelin imandan bir cüz olmadığı hususunda müttefiktir.
(İbn-i Abidin, Reddü'I Muhtar Ale'd Dürri'I Muhtar, İst.1983, c. IX, sh. 5.)
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1vAvFXDuKaEJ:www.menhec.com/islam/12-iman-amel-iliskisi.html+%C4%B0man+-+Amel+%C4%B0li%C5%9Fkisi&cd=3&hl=de&ct=clnk&gl=de&client=firefox-a
Durum böyle olmasina ragmen hanbeli mezhebi iman eden ve tembellik sebebiyle namaz kilmayan müminlerin kafirligine hükmediyor?+
Bildigim kadariyla Hanbelilerde ehli-sünnet,Hanbeli mezhebi 4 HAK mezhebden biri ve yoksa degillermi?
Ehli-sünnet itikadda ikidir...
Bunlarin ikiside HAKTIR ve yukardada yazdigim gibi Ehl-i Sünnet'in müctehid imamları; amelin imandan bir cüz olmadığı hususunda müttefiktir.
Hanbeli mezhebi itikaden hangi mezhebden?
maturudimi,esarimi?
Yoksa HAK olan ücüncü bir mezheb dahami var???
Son sorum:
Bu kitabin yazarini taniyan varmi?
Ehli-Sünnetmi?
Cevablarinizi bekliyorum insaAllah.
Saygilarimla