ALLAH ile Tanrı kelimesi arasındaki fark

mustafa

Profesör
Katılım
8 Haz 2006
Mesajlar
1,972
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Konum
Ankara
Allah kelimesi ile tanrı kelimesi arasında ne fark vardır :

bizim eski atalarımız müsliman olmadan önce yaratıcı bir zata inanıyorlardı.belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı.ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile ''tengri'' dedikleri zaman zat-ı uluhiyeti kasdediyorlardı.bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı tanrı şeklini aldıki aslında mabud demektir ve arapcadaki 'ilah'ın fransızcadaki 'diyo'nun farscadaki 'huda'nın karşılığı olan bir kelimedir.

Ama hiç bir zaman Cenab-ı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami,ism-i zat olan Allah kelimesinin karşılığı değildir.

Allah dendiği an,bütün kainatta tecelli eden isimleriylebir zat-ı ecell-i A-la akla gelir Allah kelimesiyle anlaşılan budur.yani o Mabudu mutlak,Halıkı mutlak,Maksud-u mutlak,Rezzak-ı mutlak,Bari-i mutlak,Cemil-i mutlak'tır.

İlhesma-i Hüsnayı cami Allah kelimesinde böyle umumi bir mana anlaşılır,ve bu itibarladaAllah'ın(c.c)ism-i hass dır Allah dendiği anbu ma-budu mutlak anlaşılır,ve vacib-ül vücud akla gelir.ama tanrı dendiği zamanyunanlıların aklına zeus,mısırlının apis boğası,ve hintlinin aklınada kendi inakleri gelir.tanrı kelimesiyle yerli yersiz ma-bud kelimesinin akla gelmesine karşılık,Lafz-i celale olan Allah kelimesi vacib-ül vucut un ism-i hassı olarak sadece o Esma i Hüsna sahibi Za tı Zülcelali akla getirir .onun için bir insan tanrı demekle Allah yerinde kullanırsa maksatını anlatamaz ve hata etmiş olur.

tanrı ilah kelimesi yerinde,huda,diyo ve god yerinde kullanılabilir.fakat Allah yerinde değil....
Allah cenab-ı Hakk ın Zatının has ismidir.Onun için LÂ İLAHE İLLALLAH diyoruz.fakat la Allaha illallah demiyoruz.Evvela ilahlar tanrılar ne varsa hepsi nefyediliyor,sonrada isbatta mabudu mutlak getiriliyor ve sadece ALLAH vardır deniliyor.

Mevlid yazarı Süleyman çelebi,bu hususu çok güzel tefrik ederek ''Birdir ALLAH ondan artık tanrı yok'' deyip,her iki kelimenin yerinide tayin ve tesbit etmiştir.


Alıntıdır...
 
M

Murat Sâki

Guest
çok açıklayıcı bu güzel yazıyı bizle paylaştığınız için teşekkürler.
 

melde

helina_roje
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
2,238
Tepkime puanı
24
Puanları
0
Konum
Ankara
benimde merak ettiğim bir konuydu Allah razı olsun nilgi sahibi oldum sayenizde
 

cüneytkaya

Profesör
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
1,681
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Allah yerine tanrı demek caiz mi? Allah kelimesinin yabancı dillerde karşılığı var mı

Allahü teâlânın isimleri Tevkifidir. Yani, İslamiyet’te bildirilen isimleri söylemek caiz, bunlardan başkasını söylemek caiz değildir. Mesela Allahü teâlâya âlim denir. Fakat; âlim manasına gelen fakih kelimesini Allah için kullanmak caiz olmaz. Çünkü, İslamiyet, Allahü teâlâya fakih dememiştir. İlah manasına tanrı kelimesini kullanmakta mahzur yoktur. Mesela, (Hindlilerin tanrıları inektir), (Birdir Allah, ondan başka tanrı yoktur), (Bizim tanrımız Allah’tır) demek caizdir. Fakat (Bizim Allah’ımız tanrıdır) demek caiz olmaz. Bu inceliği iyi anlamak gerekir.

Allahü teâlânın isimleri sonsuzdur. Binbir ismi var diye meşhurdur. Yani, isimlerden binbir tanesini insanlara bildirmiştir. Dinimizde bunlardan 99’u bildirilmiştir. Bunlara Esma-ül hüsnâ denir.

Allah adı yerine, tanrı veya tanrı adı yerine Allah demek caiz değildir. Çünkü tanrı, ilah, mabud-put demektir. Asuriler, Türkleri, güneşe, yıldızlara tapınmaya alıştırdıkları için tanyeri ağarınca, güneşe tapınırlardı. Bu sebepten, Güneşin ismi, tanyeri ve nihayet tanrı oldu.

Allah kelimesi özel isimdir. Hiçbir dilde karşılığı olmaz. Allah kelimesinde müzekkerlik, müenneslik yoktur. İlah kelimesinin ise her dilde karşılığı, bazı dillerde de müzekker [erkek] ve müennes [dişi] şekli vardır. Mesela Arapça’da Mabud-Mabude, Türkçe’de Tanrı-Tanrıça, İngilizce God-Goddess, Fransızca Dieu-Deesse, Almanca Gott-Göttin gibi. Bu kelimelerin hiçbirisi Allah ismi yerine kullanılmaz. Allah manasına yalnız Allah kelimesini kullanmak gerekir. Çünkü Allahü teâlâ, (Benim ismim Allah’tır. Bana, Allah diye ibadet edin) buyuruyor. Kendisi ne bildirmişse onu kullanmak gerekir. İlah manasında her millet kendi dilindeki kelimeyi kullanır. Fakat Allah her dilde aynıdır. (S.Ebediyye)

Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah ancak bir tek ilahtır.) [Nisa 171]
(Ben Allah’ım, benden başka ilah yoktur.) [Taha 14]
(Mevlanız Allah’tır.) [Âl-i İmran 150]
 

İsr@

hizmet erbabı
Katılım
4 Kas 2006
Mesajlar
3,080
Tepkime puanı
62
Puanları
0
Yaş
44
Konum
KOCAELİ
Allahü Tealanın birbirinden güzel 99 tane isminin arasında tanrı adı yoktur. Bu güzel isimleri kullanmak varken neden Tanrı ismini kullanalım...
Müslüman uyanık olmalı...

çok güzel konular ekliyorsun kardeşim Allah razı olsun ilgiyle takip ediyoruz inşallah...
 

Beyza

Üye
Katılım
8 Tem 2006
Mesajlar
180
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Tanrı tapılan herşeye verilen isimdir.Kimine göre put tanrı olur kimine göre inek.Ama Allah(c.c) bir tanedir.
 

UBEYDUN

Ordinaryus
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,548
Tepkime puanı
286
Puanları
0
Konum
göçmen
tanrı türkçe bir kelimedir
ve ilahın karşılığıdır aslında kullanılmasında sakınca yoksada bunu bizlere kullandırtanlardan dolayı içimize sinmez
 

MiHRiMaH

Son gülen... :/
Katılım
6 Ara 2006
Mesajlar
2,752
Tepkime puanı
769
Puanları
0
Konum
İstanbul...
tanrı türkçe bir kelimedir
ve ilahın karşılığıdır aslında kullanılmasında sakınca yoksada bunu bizlere kullandırtanlardan dolayı içimize sinmez


Evet bu kelime hakikaten hiç içime sinmez benim de... Kullananlardan herhalde... Ama normalde kullanılması (dikkat edildiğinde) sorunlu değilmiş... Tanrı kelimesinin eski türklerin "Tan ardı" ifadesinin "Tengri" diye kısaltılmasından ve nihayetinde "tanrı" olmasından dolayı kullanımının doğru olmadığını biliyordum, yani güneşe tapan Türklerin bunu kullandığını biliyordum... O yüzden de kullanılmasından ve kullananlardan rahatsız oluyordum...
 

azrak

Paylaşımcı
Katılım
13 Kas 2007
Mesajlar
116
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Konum
kayseri
Allah'a Tanri Denirmi??

.Cenab-ı hakkın,söylendiği zamankalp ve gönülleri dolduran ve kainatı manalandıran ''ALLAH'' ism_i celali ve doksan dokuz mübarek ismive sıfatları bulunuyorken onu başka uydurma isimlerle anmak ne kadar yakışıksız bir harekettir.Bilhassa ''ALLAH'' ismini söylememk için ısrarla ''tanrı'' kelimesini kullnmak iyi niyetten kaynaklanan bir düşünce değildir.
İsmi Ahmet olan bir insana ''ağaç'' diye çağırırsanız size nekadar kızacağını,hatta darılp küseceğini;yanlışlıkla söylemişseniz hemen''Benim adım ağaç değil Amed' dir'' diyeceği kesindir.
Bir kul olan insan kendi ismiyle çağrılmayıp başka uyduruk isimlerle çağrıldığı zaman nasıl kızıyorsa,kainatın Rabbi olan Yüce Allah,kullarının kendi kendisini uydurma isimleriyle çağırmasına,dua etmesine hiç razı gösterir mi?Bir insanı kendi ismiyle çağırmaya dikkat edeninsan,Cenab_ı Hakkı yüce isimleriyle çağırmazsa ne kadar anlayışsızlık gösterdiğini,ne kadar hata etiğini artık anlamalı!!...:lac:
bir dua inş: EY KAİNATIN VE BÜTÜN YARATILMIŞLARIN RABBİ OLAN ALLAH'IM SENİ NOKSAN SIFATLARDAN TENZİH EDERİM BENACİZ Bİ ÇARE BİR KULUM SENDEN BAŞKA SIĞINACAK KİMSEM YOK SEN BAĞIŞLAYICI VE AFFEDİCİSİN KEREMİNDEN SUAL OLUNMAZ BENİM BİLEREK VE BİLMEYEREK İŞLEMİŞ ,İŞLEDİĞİM VE İŞLEYECEK OLDUĞUM GÜNAHLARIMI AFFET,BAĞIŞLA ALLAH'IM ÇÜNKİ SEN MERHAMETLİLERİN EN MERHAMETLİSİSİN!! amin
ecmain inş
 

polatini

Kıdemli Üye
Katılım
13 Ağu 2007
Mesajlar
3,538
Tepkime puanı
1,017
Puanları
0
Allah razı olsun kardeş.. güzel ve özellikle ülkemizde çok iyi anlaşılması gereken bir konu...
 

hıfz-ı lisan

perekli..
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
4,381
Tepkime puanı
340
Puanları
0
Konum
İstanbul/Kartal
Şahsen hoşlanmadığım bir kelimedir.

Dershanede felsefe hocası hep tanrı kelimesini kullanırdı. Sözünü yarıda kesip Allah deseniz olmuyor mu? dedim. Tabi olur, öyle derim dedi. Dersinde olduğumuz müddetçe duymadık birdaha..

Önem verilmesi gereken bir mevzu.. sağolasın..
 

azrak

Paylaşımcı
Katılım
13 Kas 2007
Mesajlar
116
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Konum
kayseri
senden de razı olsun kardeşim yaradanı hakkıyle tesbih etmek gereklidir.Bizler yaratılmışlr olarak yetersiz kalıyoruz ama Yüce yaradan bizim için onu da kolaylaştırdı..o halde bu ısrar niyee??
 

UBEYDUN

Ordinaryus
Katılım
16 Ara 2006
Mesajlar
2,548
Tepkime puanı
286
Puanları
0
Konum
göçmen
.Cenab-ı hakkın,söylendiği zamankalp ve gönülleri dolduran ve kainatı manalandıran ''ALLAH'' ism_i celali ve doksan dokuz mübarek ismive sıfatları bulunuyorken onu başka uydurma isimlerle anmak ne kadar yakışıksız bir harekettir.Bilhassa ''ALLAH'' ismini söylememk için ısrarla ''tanrı'' kelimesini kullnmak iyi niyetten kaynaklanan bir düşünce değildir.
İsmi Ahmet olan bir insana ''ağaç'' diye çağırırsanız size nekadar kızacağını,hatta darılp küseceğini;yanlışlıkla söylemişseniz hemen''Benim adım ağaç değil Amed' dir'' diyeceği kesindir.
Bir kul olan insan kendi ismiyle çağrılmayıp başka uyduruk isimlerle çağrıldığı zaman nasıl kızıyorsa,kainatın Rabbi olan Yüce Allah,kullarının kendi kendisini uydurma isimleriyle çağırmasına,dua etmesine hiç razı gösterir mi?Bir insanı kendi ismiyle çağırmaya dikkat edeninsan,Cenab_ı Hakkı yüce isimleriyle çağırmazsa ne kadar anlayışsızlık gösterdiğini,ne kadar hata etiğini artık anlamalı!!...:lac:
bir dua inş: EY KAİNATIN VE BÜTÜN YARATILMIŞLARIN RABBİ OLAN ALLAH'IM SENİ NOKSAN SIFATLARDAN TENZİH EDERİM BENACİZ Bİ ÇARE BİR KULUM SENDEN BAŞKA SIĞINACAK KİMSEM YOK SEN BAĞIŞLAYICI VE AFFEDİCİSİN KEREMİNDEN SUAL OLUNMAZ BENİM BİLEREK VE BİLMEYEREK İŞLEMİŞ ,İŞLEDİĞİM VE İŞLEYECEK OLDUĞUM GÜNAHLARIMI AFFET,BAĞIŞLA ALLAH'IM ÇÜNKİ SEN MERHAMETLİLERİN EN MERHAMETLİSİSİN!! amin
ecmain inş
sizinle aynı duyguları paylaştığımı öncelikle belirtmeliyim.

bende hadis alimi bir zatın kitabında aynı ibareyi gördüğümde sormuştum hocama

verdiği cevab şöyleydi

tanrı türkçe bir kelimedir türkçeye hakim olanlar bunu kullanmaktadır.

fakat ben bize bunu dayatanların niyetlerinden dolayı sindiremiyorum dedi

sindirme sorunu var
 

azrak

Paylaşımcı
Katılım
13 Kas 2007
Mesajlar
116
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
37
Konum
kayseri
sizinle aynı duyguları paylaştığımı öncelikle belirtmeliyim.

bende hadis alimi bir zatın kitabında aynı ibareyi gördüğümde sormuştum hocama

verdiği cevab şöyleydi

tanrı türkçe bir kelimedir türkçeye hakim olanlar bunu kullanmaktadır.

fakat ben bize bunu dayatanların niyetlerinden dolayı sindiremiyorum dedi

sindirme sorunu var

Evet sevgili kardeşim haklısın ama kutsal,değişmeyen,yüce şeylerin başında ALLAH ism-i şerifi geliyor bence bu türkçeye hakim olma konusuna gelince niyet bozuk olursa yani dini değiştirmeye çalışan ve bunu yavaş yavaş ilk bakıldığında göze çarpmayacak bu gibi şeylerle başlıyo sonuçta insanların kulağı alışıyo ve onlarda demeye başlıyo bende çok sinirleniyorum :mad:ALLAH MÜNAFIKLARIN ŞERRİNDEN KORUSUN HEPİMİZİ amin
 

cüneytkaya

Profesör
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
1,681
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Allah yerine tanrı demek caiz mi?

Sual: Allah yerine tanrı demek caiz mi? Allah kelimesinin yabancı dillerde karşılığı var mıdır?
CEVAP
Allahü teâlânın isimleri Tevkifidir. Yani, İslamiyet’te bildirilen isimleri söylemek caiz, bunlardan başkasını söylemek caiz değildir. Mesela Allahü teâlâya âlim denir. Fakat; âlim manasına gelen fakih kelimesini Allah için kullanmak caiz olmaz. Çünkü, İslamiyet, Allahü teâlâya fakih dememiştir. İlah manasına tanrı kelimesini kullanmakta mahzur yoktur. Mesela, (Hindlilerin tanrıları inektir), (Birdir Allah, ondan başka tanrı yoktur), (Bizim tanrımız Allah’tır) demek caizdir. Fakat (Bizim Allah’ımız tanrıdır) demek caiz olmaz. Bu inceliği iyi anlamak gerekir.

Allahü teâlânın isimleri sonsuzdur. Binbir ismi var diye meşhurdur. Yani, isimlerden binbir tanesini insanlara bildirmiştir. Dinimizde bunlardan doksandokuzu bildirilmiştir. Bunlara Esma-ül hüsnâ denir.

Allah adı yerine, tanrı veya tanrı adı yerine Allah demek caiz değildir. Çünkü tanrı, ilah, mabud-put demektir. Asuriler, Türkleri, güneşe, yıldızlara tapınmaya alıştırdıkları için tanyeri ağarınca, güneşe tapınırlardı. Bu sebepten, Güneşin ismi, tanyeri ve nihayet tanrı oldu

Allah kelimesi özel isimdir. Hiçbir dilde karşılığı olmaz. Allah kelimesinde müzekkerlik, müenneslik yoktur. İlah kelimesinin ise her dilde karşılığı, bazı dillerde de müzekker ve müennes şekli vardır. Mesela Mabud-Mabude, Tanrı-Tanrıça, İngilizce God-Goddess, Fransızca Dieu-Deesse gibi. Bu kelimelerin hiçbirisi Allah ismi yerine kullanılmaz. Allah manasına yalnız Allah kelimesini kullanmak gerekir. Çünkü Allahü teâlâ, (Benim ismim Allah’tır. Bana, Allah diye ibadet edin) buyuruyor. Kendisi ne bildirmişse onu kullanmak gerekir. İlah manasında her millet kendi dilindeki kelimeyi kullanır. Fakat Allah her dilde aynıdır. (S.Ebediyye)

Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah ancak bir tek ilahtır.) [Nisa 171]
(Ben Allah’ım, benden başka ilah yoktur.) [Taha 14]
(Mevlanız Allah’tır.) [Âl-i İmran 150]




dinimizislam
 

elcevaz13

Profesör
Katılım
17 Şub 2008
Mesajlar
1,472
Tepkime puanı
19
Puanları
0
Yaş
39
Web sitesi
www.herkul.org
Allah kelimesi ile tanrı kelimesi arasında nasıl bir fark vardır?

Bizim eski atalarımız müslüman olmadan önce yaratıcı bir zâta inanıyorlardı. Belki kendilerine göre, değişik tanrıları da vardı. Ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile "Tengri" dedikleri zaman, zât-ı ulûhiyeti kasdediyorlardı. Bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı ve tanrı şeklini aldı ki, aslında mabud demektir ve Arapçadaki "İlâh"ın, Fransızcadaki "Diyo"nun, Farsçadaki "Hudâ"nın karşılığı olan bir kelimedir. Ama hiçbir zaman, Cenab-ı Hakk'ın bütün Esmâ-i Hüsnâsını câmî, İsm-i Zât olan Allah kelimesinin karşılığı değildir. Allah dendiği an,bütün kâinatta tecelli eden isimleriyle bir Zât-ı Ecell-i A'lâ akla gelir. Allah kelimesiyle anlaşılan budur. Yani O, Ma'bud-u Mutlak, Hâlık-ı Mutlak, Maksûd-u Mutlak, Rezzâk-ı Mutlak, Bâri-i Mutlak, Cemîl-i Mutlak'tır. İlh... Esmâ-i Hüsnâ'yı câmî Allah kelimesinde böyle umumi bir mânâ anlaşılır. Ve, bu îtibarla da Allah'ın (C.C) ism-i hâssıdır. Allah dendiği an bu Ma'bud-u Mutlak anlaşılır ve Vâcib-ül Vücûd akla gelir. Ama, tanrı dendiği zamân Yunanlının aklına Zeus gelir. Mısırlının Apis Boğası ve Hintlinin aklına da kendi inekleri... Demek tanrı kelimesiyle yerli-yersiz ma'but kelimesinin akla gelmesine karşılık, Lafz-i Celâle olan Allah kelimesi Vâcibül Vücûd'un ism-i hâssı olarak sadece o Esmâ-i Hüsnâ sahibi Zât-ı Zülcelâl-i akla getirir. Onun için bir insan, tanrı demekle Allah yerinde kullanırsa, maksadını anlatamaz ve hata etmiş olur. Tanrı, ilâh kelimesi yerinde Hudâ, Diyo ve God yerinde kullanılabilir; fakat Allah yerinde değil.. AIlah, Cenâb-ı Hakk'ın Zâtının has ismidir. Onun için "LÂ İLÂHE İLLALLAH" diyoruz; fakat "Lâ Allah'a illallah" demiyoruz. Evvelâ ilâhlar, tanrılar ne varsa hepsi nefyediliyor, sonra da isbatta, Ma'bud-u Mutlak, getiriliyor ve sadece Allah vardır, deniliyor.
Mevlid yazarı Süleyman Çelebi, bu hususu çok güzel tefrik ederek "Birdir Allah ondan artık tanrı yok" deyip, her iki kelimenin yerini de tayin ve tesbit etmiştir.
Buna binâen bir insanın ağzından tanrı kelimesi çıktığında, hemen reaksiyon göstermemeli, o adamın maksadına bakmalı, Allah yerinde o mânâyı kullanmışsa tatlıca îkâz etmeli. Aksine, tehevvür gösterilmemeli. Hele günümüzde katiyyen!.. Asrın Getirdiği Tereddütler-1
Muhammed Fethullah Gülen
 

elcevaz13

Profesör
Katılım
17 Şub 2008
Mesajlar
1,472
Tepkime puanı
19
Puanları
0
Yaş
39
Web sitesi
www.herkul.org
İ'lem eyyühe'l-aziz! Bütün Esmâ-i Hüsnânın ifâde ettiği mânâlarla bütün sıfât-ı kemaliyeye, Lâfza-i Celâl olan Allah bil'iltizam delâlet eder. Sair ism-i haslar yalnız müsemmâlarına delâlet eder, sıfatlara delâletleri yoktur. Çünkü sıfatlar müsemmâlarına cüz olmadığı gibi, aralarında lüzum-u beyyin de yoktur. Bu itibarla, ne tazammunen ve ne iltizamen sıfatlara delâletleri yoktur. Amma Lâfza-i Celâl, bilmutabakat Zât-ı Akdese delâlet eder. Zât-ı Akdesle sıfât-ı kemaliye arasında lüzum-u beyyin olduğundan, sıfatlara da bil'iltizam delâlet eder.
Ve keza, ulûhiyet ünvanı sıfât-ı kemaliyeyi istilzam etmesi, ism-i has olan Allah'ın da o sıfâtı istilzam ettiğini istilzam ediyor.
Ve keza, Allah kelimesi de, nefiyden sonra sıfatlarla beraber düşünülür. Binaenaleyh Lâ ilâhe illâllah kelâmı, Esmâ-i Hüsnânın adedince kelâmları tazammun ediyor. Bu itibarla, şu kelime-i tevhid kelâmı, delâlet ettiği sıfatlar itibarıyla bir kelâm iken bin kelâm oluyor: Lâ hâlıka illâllah, lâ fâtıra, lâ râzıka, lâ kayyûme illâllah gibi... Binaenaleyh, terakki etmiş olan zâkir bir zat, bu kelâmı söylerken içindeki binlerce kelâmları söylemiş oluyor.
Mesnevi-i Nuriye Bediüzzaman Said Nursi
 

fakiri

Kıdemli Üye
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
15,969
Tepkime puanı
355
Puanları
83
Konum
KOCAELİ
Ameller niyetlere göredir.

Kardeşler,
Ameller niyetlere göredir. Szi söyeldiğinizle neyi kasdediyorsanız o odur. Bu sebeple peşin hükümle kimseyi yargılamayalım.

İlâhi ! Sen öyle bir Padişah’sın ki, bütün Rûm ve Çin ehli ve Hind Kıtasının takımları vesair yeryüzü sakinleri; sıraların ve sınıfların biribrinden farklılığı, sıra ve rütbelerin farklılığıyla temelde ve ona bağlı kollarda bir tarafa sapıp, temâyül göstermiş olan mezhepler, bâb ve fasılları birbirinden uzakta olan tarikatlar üzerinde iken, cümlesi bu emere mutabık (uygun) ve cemisi (hepsi) bunda müttefiktirler ki; Padişahlar Padişahı Sen’sin ki, şahlığına bidâyet (başlangıç) yok ve Sultanlar Sultanı da yine Sen’sin
ki, Sultan’lığına nihâyet (sona erme) yok… Bütün Arap ve
Acem hükümdarları ve Türk memleketleri; Batı’daki emir sahipleri ve eski Bulgar Devleti büyükleri, devletlerinin unvanlarını Sen’in Nam-ı Şerifin ile mühürlerler ve fermanlarındaki izzetli tuğralarını Sen’in İsm-i Kerimin ile infaz edip, olgunlaştırırlar ve izzetlendirirler. Her birisi, kendi dili ile Sen’i zikr-u yâd ederler. Ve her biri bir âd ile Sen’i çağırıp feryâd ederler. Kimi “Tanrı” der, kimi “Hûdâ…” Kimi ise,”Allah” diye eder nidâ…Her dllde de maksûd Sen’sin… Ve her millette mabûd Sen’sin…
 

dostluk

Kıdemli Üye
Katılım
18 Haz 2007
Mesajlar
5,663
Tepkime puanı
304
Puanları
0
Yaş
50
Konum
istanbul
Allah yerine Tanrı demek


Sual: Allah yerine tanrı demek caiz mi? Allah kelimesinin yabancı dillerde karşılığı var mıdır?


CEVAP

Allahü teâlânın isimleri Tevkifidir. Yani, İslamiyet’te bildirilen isimleri söylemek caiz, bunlardan başkasını söylemek caiz değildir.


Mesela Allahü teâlâya âlim denir. Fakat; âlim manasına gelen fakih kelimesini Allah için kullanmak caiz olmaz. Çünkü, İslamiyet, Allahü teâlâya fakih dememiştir.


İlah manasına tanrı kelimesini kullanmakta mahzur yoktur. Mesela, (Hindlilerin tanrıları inektir), (Birdir Allah, ondan başka tanrı yoktur), (Bizim tanrımız Allah’tır) demek caizdir. Fakat (Bizim Allah’ımız tanrıdır) demek caiz olmaz. Bu inceliği iyi anlamak gerekir.

Allahü teâlânın isimleri sonsuzdur. Binbir ismi var diye meşhurdur. Yani, isimlerden binbir tanesini insanlara bildirmiştir. Dinimizde bunlardan doksandokuzu bildirilmiştir. Bunlara Esma-ül hüsnâ denir.

Allah adı yerine, tanrı veya tanrı adı yerine Allah demek caiz değildir. Çünkü tanrı, ilah, mabud-put demektir.

Asuriler, Türkleri, güneşe, yıldızlara tapınmaya alıştırdıkları için tanyeri ağarınca, güneşe tapınırlardı. Bu sebepten, Güneşin ismi, tanyeri ve nihayet tanrı oldu



Allah kelimesi özel isimdir. Hiçbir dilde karşılığı olmaz. Allah kelimesinde müzekkerlik, müenneslik yoktur. İlah kelimesinin ise her dilde karşılığı, bazı dillerde de müzekker ve müennes şekli vardır.


Mesela Mabud-Mabude, Tanrı-Tanrıça, İngilizce God-Goddess, Fransızca Dieu-Deesse gibi. Bu kelimelerin hiçbirisi Allah ismi yerine kullanılmaz.


Allah manasına yalnız Allah kelimesini kullanmak gerekir. Çünkü Allahü teâlâ, (Benim ismim Allah’tır. Bana, Allah diye ibadet edin) buyuruyor. Kendisi ne bildirmişse onu kullanmak gerekir. İlah manasında her millet kendi dilindeki kelimeyi kullanır. Fakat Allah her dilde aynıdır. (S.Ebediyye)

Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah ancak bir tek ilahtır.) [Nisa 171]

(Ben Allah’ım, benden başka ilah yoktur.) [Taha 14]

(Mevlanız Allah’tır.) [Âl-i İmran 150]


Sual: Allahü teâlâya Onun 99 isminden başka bir isim söylemek caiz olur mu? Mesela Padişah, Sultan, Çalap, Hüda gibi isimler caiz olur mu?

CEVAP

İbadet olmayan yerlerde kullanmak caizdir. İbadet olarak kullanılmaz.
Birgivi vasiyetnamesi şerhinde, Allah’ın isimlerinin tevkifi olduğu, yani dinin bildirdiği isimleri söylemek gerektiği, Esma-i hüsnâdan başka isim söylenemeyeceği açıklanmaktadır.

Şerh-i mevakıfta da, (Allahü teâlâya yakışan mana ile 99 isminden başka isim söylemek, âlimlerin çoğuna göre caiz değildir) buyuruluyor. Yani az da olsa, Allahü teâlâya yakışan başka isimlerle çağırmanın da caiz olduğunu söyleyen âlimler var demektir.


Esma-i hüsnâdan olmadığı halde, Mevla, Rab, Nasır, Galip, Ekrem, Allahü teâlânın ismi olarak Kur'an-ı kerimde kullanılmıştır. Hadis-i şeriflerde ise, Hannan, Mennan, Cemil gibi isimler kullanılmıştır. (Feraid)

Tasavvuf şairi Kuddusi efendi diyor ki:

Ey rahmeti bol Padişah,
Cürmüm ile geldim sana,
Ben eyledim hadsiz günah,
Cürmüm ile geldim sana.

Yunus Emre de, Çalap ve daha başka isimleri ilah manasında, ibadet dışında kullanmıştır.


Bir çok menkıbede, hükümdar, sultan kelimeleri ibadet dışında kullanılmıştır. Âlimlerin kullandıkları isimlerden başka isimleri kullanmamalıdır.


Allah ismini kullanmak istememek


Sual: Seadet-i Ebediyye’de, (Allah ismini kullanmak istemeyip, bunun yerine, tanrı demek veya 99 isimden birini bile kullanmak istemek, çok büyük ve çirkin suç olur) deniyor. İstemek değil de, istememek olmayacak mı?


CEVAP

Dikkat edilirse, (Allah ismini kullanmak istemeyip) deniyor. Yani, (Allah) ismini kasten kullanmak istemeyip de, başka bir isim kullanmak caiz değildir. Yani burada suç olan, Allah ismini kullanmayı istememektir. Allah ismini kullanmak istemeyip, esma-i hüsnayı kullansa da suçtur. Allah ismini kullanırken, esma-i hüsnayı da, kullanmakta mahzur yoktur.
 

dostluk

Kıdemli Üye
Katılım
18 Haz 2007
Mesajlar
5,663
Tepkime puanı
304
Puanları
0
Yaş
50
Konum
istanbul
"En güzel isimler (el esmâü'l-hüsnâ) Allah'ındır. O halde O'na o itibarla; eğer kişi samimi olarak Allah’a inanıyorsa yaptığı yada söylediği güzel isimlerle dua edin...." (Araf 180)

elmalılı tevsiri :

Halbuki Allah'ın esma-i hüsnası (güzel isimleri) vardır. En güzel isimler O'nundur. Gerçi Allah zatında birdir (ehaddir) ve zatının ismi Allah'dır. Fakat sayı olan bir gibi eşi ve benzeri bulunabilecek şekilde bir birlikle değil, eşi ve benzeri bulunmayan üstün bir birlikle birdir.

Zatında yalnızca vahid değil, ehaddir: Cemâl ve celâliyle, bütün sıfatlarındaki kemaliyle vahid ve her şeyin Rabb'i olan bir Samed'dir. Bundan dolayı zati, izafi, sübutî, selbî, fiilî ve manevî özellikleri ve bu özellikleri dile getiren isimleri vardır. İlâhî hitapta yer alan "Biz, şehadet ettik, yarattık." gibi çoğul kiplerindeki azamet ve ihtişam, işte ilâhî sıfat ve isimlerin bir araya gelmesinden doğan azamet ve yüceliği dile getirir ki, Allah yüce ismi, bütün bu sıfat ve isimlerin hepsini içine alan bir yüce isimdir. Allah ismi, Allah'ın kendisi gibi, eşi ve benzeri olmayan bir isimdir.

Sıfat ve isimlerin çokluğu, zatın çokluğunu gerektirmeyeceğinden o isim ve sıfatların her biri Allah'ın eşsiz özelliklerinden birine delalet eder.


Âdem'e öğretilen de isimlerin en güzelleridir. Daha doğrusu en güzel isimler Allah'a mahsustur. Öyleyse ey müminler, O'na o isimlerle dua ediniz, O'nu onlarla çağırınız veya O'nu bu güzel isimlerle adlandırıp anınız.


Ve O'nun isimlerinde ilhad (yani yamukluk) edenleri terk ediniz. Mesela bedevîlerin "Ey ikram ve yüceliklerin babası, ey akyüzlü, ey kurtarıcı!" demeleri gibi, yanlış düşünceye ve kötü zanna sebebiyyet verecek bozuk ifadelerden ve hadd-i zatında herhangi bir en üst düzeydeki kemali de ifade etmeyen isimlerden uzak durunuz.


Veya "Rahmân" ismini tanımak istemeyen müşrikler gibi, sapık düşünceyle esmâ-i hüsnanın (güzel isimlerin) bazılarından yan çizmek isteyen, mesela Kur'ân'da yer alan "Güçlü, intikam alan, büyüklük sahibi, zorlu" gibi azamet ve sonsuz kudret ifade eden ilâhî isimlerin güzelliğine itiraz etmeye kalkışan,

ya da Allah'a mahsus olan esmâ-i hüsnayı Allah'dan başkasına da aynen ıtlak edip vermeye kalkan,

veyahut Arap müşriklerinin yaptığı gibi, Allah'ın isimlerinden bazısını alıp müennes sigasıyla Allah isminden el-Lât, el-Azîz isminden el-Uzza şeklinde kendi putlarına isim koydukları gibi bir çeşit isim türetme yoluna sapan, mesela şuna buna ilâh, (müzik ilâhı, gençliğin ilâhı, futbol ilâhı vs.) "ilâhe, mabud, mabude, rezzak, hallâk diyen dinsizlere bakmayınız, onlara uymayınız, onların inkârlarını kendilerine bırakınız. Onlar yaptıklarının cezasını göreceklerdir.
 
Üst