Ali Şeriati

ömerusta

Kıdemli Üye
Katılım
16 Ocak 2012
Mesajlar
6,913
Tepkime puanı
239
Puanları
0
Ali ŞeriatiVikipedi, özgür ansiklopedi


Koordinatlar:
17px-WMA_button2b.png
33°26′42.13″K 36°20′28.98″D (Harita)​
Ali Şeriati


Doğum1933
Sabzevar, Horasan, İran
Ölüm1977
İngiltere
Milliyetİranlı
Etnik kökenFars
MeslekYazar
DiniŞiî İslam

Etkilendikleri[göster]

Ali Şeriati (Farsça: علی شريعتی‎) (d. 1933, Sabzevar - ö. 1977), İranlı Müslümansosyolog, aktivist, düşünür ve yazar; özellikle din sosyolojisi ve çağdaş İslamdüşüncesi üzerine eserler vermiştir. Marksist düşünceden yaptığı alıntılar ve türetmeler ve bunların kendi zamanındaki İran'a ve çevresine adapte edilmesi veMarksizm kritiği ile birlikte çağdaş İslam düşüncesi ve devrimcilik açısından ortaya koyduğu çeşitli sonuçlar ve yarattığı ilgi sebebiyle, gerek önemli çağdaş İslam düşünürleri arasında gerekse İran'daki devrimci İslam'ın babası ve İran İslam Devrimi'nin baş düşünürü olarak anıldığı olmuştur.[SUP][1][/SUP][SUP][2][/SUP][SUP][3][/SUP] Düşünceleri genel olarak "İslam'a dönüş" -"öz"e dönüş- başlığı altında toplanabilir[SUP][4][/SUP] ve bilimsel kaynaklara dayanması, sosyoloji vurgusu yapması ve Batı metodolojisini, çeşitli açılardan eleştirmekle birlikte çeşitli açılardan yapıcı bir şekilde kullanması (ki sosyoloji gibi çeşitli bilimler ve Batı düşüncesinde ortaya çıkan çeşitli fikirlerin, örneğin bazı Marksist fikirlerin, İslam'ın özünde de daha farklı bir şekilde ortaya konduğunu da savunur) sebebiyle moderndir ve gelenekçilikten uzak olduğu gibi gelenekçi görüş ve kesimlere eleştirel yaklaşır nitekim bu sebeple eleştirildiği veya çelişki ile suçlandığı olmuştur.[SUP][5][/SUP][SUP][6][/SUP] Bu tarzından yola çıkarak kendisi hakkında "sosyolojiyi İslamlaştırmaktan" ziyade "İslam'ın sosyolojik" bir okumasını yaptığı da söylenmiştir.[SUP][7][/SUP]
Konu başlıkları [gizle]​


Hayatı[değiştir | kaynağı değiştir]Çocukluğu[değiştir | kaynağı değiştir]Şeriati 1933 yılında Mazinan, Sabzevar, İran'da doğdu. Babası ilerici milliyetçi bir öğretmen olan Muhammed Taki'dir. Eğitim yıllarında ilk kez İran'ın daha aşağı sınıflarından insanlarla tanıştı, var olan fakat bilmediği yoksulluk ve zorluklarla tanışması bu dönemde oldu. Ayrıca aynı dönemde Batı felsefi ve siyasi düşüncesiyle de tanışmıştır. Modern sosyoloji ve felsefenin bakış açısı ve bunun geleneksel İslami prensipler ile harmanlanması aracılığıyla Müslüman toplum ve toplulukların karşılaştığı sorunları açıklamaya ve çözümler bulmaya çalışmıştır. Şeriati Mevlana ve Muhammed İkbal'den büyük ölçüde etkilenmiştir.
Eğitimi[değiştir | kaynağı değiştir]Lisansını İran'da bitirdikten sonra, Paris Üniversitesi'nde doktorasına başladı. Burada, 1964 yılında Sayfuddin'den "Belh'in Faziletleri Tarihi" isimli bir el yazmasının notlandırılmış bir Farsça çevirisini yaparak Edebiyat dalında doktor olmuştur. Daha sonra İran'a dönmüş, fakat hemen şah yönetimi tarafından tutuklanıp hapsedilmiştir. Yönetim onu Fransa'dayken devleti yıkıcı siyasi aktivitelerde bulunmakla suçlamıştır. Daha sonra 1965'te serbest bırakılmış ve Meşhed Üniversitesi'nde eğitim vermeye başlamıştır.
Ölümü ve etkileri[değiştir | kaynağı değiştir]Dersleri kısa sürede farklı toplumun farklı kesimlerinden öğrenciler tarafından beğenilmiş ve popülerleşmiştir. Bunun sonucu yönetim Üniversite'yi zorlayarak onun eğitim vermesini engellemiştir. Bunun üzerine Şeriati Tahran'a giderek Hüseyniye-i İrşadEnstitüsü'nde ders vermeye başlamıştır. Yine büyük bir popüleriteye ulaşan dersleri, yine toplumun her kesiminden öğrencileri etkilemiştir. Şeriati'nin görüşlerine ilginin arttığı orta ve yüksek sınıflardan öğrencilerin olması dikkat çekiciydi. Bu ilgi de şah yönetiminin Şeriati ile bazı öğrencilerinin tutkulanması emrini vermesine neden oldu. Gerek yurt içinden gerekse yurt dışından gelen tepkiler üzerine yönetim onu serbest bıraksa da çeşitli şartlarla tahliye edilmişti: kesinlikle herhangi bir eğitim aktivitesinde yer almayacak, hiçbir şey yayımlamayacak ve özel veya genel hiçbir toplantı yapmayacaktı. Ayrıca devletin güvenlik örgütlerinden SAVAK onun yakın çevresini yakın gözetim ve denetim altında tutacaktı. Şeriati bu şartlara karşı çıkarak ülkesini İngiltere'ye gitmek üzere terk etmeye karar verdi. Üç hafta sonra, 19 Haziran 1977'de SAVAK tarafından öldürüldü.[SUP][kaynak belirtilmeli][/SUP]

Tahran'ın büyük hastanelerinden birine Şeriati'nin ismi verilmiştir.​

Devrim öncesi İran'ın en önemli ve etkili felsefi liderlerinden sayılan Şeriati'nin görüşleri bugün hâlâ İran toplumunda popüler ve etkindir. Özellikle bugünki İslami Cumhuriyet rejiminin biçimi, ruhban sınıfının konumu ve eşitlik anlayışına karşı çıkan kesimler tarafından beğenilmektedir.
Şeriati'nin düşünsel çalışmaları sadece devrim öncesi ve sonrası İran'ı değil, dünya çapında İslamcı topluluk ve düşünceler başta olmak üzere birçok kişi ve grubu etkilemiştir. Çeşitli dini kavramlara yaklaşımı, ruhban sınıfının eleştirisi ve İslamcılık hareketinin içinde kabul edilen çeşitli çıkarımlarıyla ilgi çekmiştir.
Şeriati, ayrıca Martinikli Marksist düşünür ve şair Frantz Fanon'un "Yeryüzünün Lanetlileri" isimli eserini, Jacques Derrida'dan "Şiir Nedir" ve Fransız oryantalist ve aynı zamanda katolik papaz olan Louis Massignon'dan "Selman-ı Pak" adlı eserleri Farsçaya çevirmiştir.
Birçok eseri bulunan Ali Şeriati'nin eserlerinin neredeyse tümü Türkçeye çevrilmiştir.
Kitapları[değiştir | kaynağı değiştir]

 

alı

Yeni
Katılım
12 Eki 2006
Mesajlar
1,784
Tepkime puanı
51
Puanları
0
Hubut Kevir
Ademin Varisi Hüseyin
Ali
Rum suresinin tefsiri
İlk aklima gelenleri yazdım
 

ömerusta

Kıdemli Üye
Katılım
16 Ocak 2012
Mesajlar
6,913
Tepkime puanı
239
Puanları
0
ali kardeş ali şeriati mesep kabul etmiyor mesebi bölücülük olarak görüyor demiştim sende şii olduğunu yazmıştın
mustafa islam oğlu ne kadar süni ise ali şeriatide o kadar şiidir bu adamlar meseplere bölünecek kadar cahil olamazlar
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,185
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
Ali şeriati "Şii Olmak" adlı bir konferansı da vardır

mezhebi mezheb yapan, ondaki duruştur
bir tarz edinmektir mezhep
yoksa sıralanmış maddelerin/ahkamın
adeta demir kafes gibi insanı köle alması değildir

namaza durduğumuzda fatihanın şedde sayıları(!) kafamızı kurcalıyorsa problem var demektir
elbette zuruf olacak
bir kılıf olacak, bir mezhep olacak
ama asıl olan içeriktir
dinin içine girmektir
 

alı

Yeni
Katılım
12 Eki 2006
Mesajlar
1,784
Tepkime puanı
51
Puanları
0
ali kardeş ali şeriati mesep kabul etmiyor mesebi bölücülük olarak görüyor demiştim sende şii olduğunu yazmıştın
mustafa islam oğlu ne kadar süni ise ali şeriatide o kadar şiidir bu adamlar meseplere bölünecek kadar cahil olamazlar

Ömer abi Ali Şeriati şii dir. Hatta şiiliği ikiye ayırır;
Ali şiası( Şeriati nin gerçekte ideali ve düşüncesi bu kavram üzerinedir.)
Safevi şiası
Safevi şiası kavramını ele alırken gelenekçi şii mollalarını kastederek eleştirir.( bu konununun daha iyi anlasilmasi icin sah rejiminin sofrasından beslenen ve halk dinamizmini rejim lehine sekillenmesini saglayan mersiye okuyup milleti sadece aglatmak icin gorevlendirilen mollaları ağır bi dille elestirir. Yani algıda hata olmasin diye söyleyelim bu gün yaşayan islam inkılabı lideri Ali Hamaney ile Hüseyniye irşad da birçok derse katılmıştır.islam inkılabının teorik öncülerinden biri olarak tanınır.) Külliyatını araştırır iseniz tevella ve teberra eksenli bi görüş benimsediğini ve bunun neden olması gerektiğini açıkça görürsünüz( Ümmet ve İmamet makalesi Fecr yayınları)
 

ömerusta

Kıdemli Üye
Katılım
16 Ocak 2012
Mesajlar
6,913
Tepkime puanı
239
Puanları
0
illa dininizi bir kılıfa koyacaksınız kuranı kılıfa koyup evinizin en yüksek yerine astığınız gibi dininizide meseplerle kılıflayın
şu mesebe göre haram şu mesebe göre helal hani haramı helali ALLAH c.c. belirlerdi
bu nasıl islam anlayışı kardeş
hele bir izah et bakalım hakpertest kardeşim
 

Hakperest

Kıdemli Üye
Katılım
13 May 2013
Mesajlar
10,139
Tepkime puanı
3,185
Puanları
113
Konum
:::::YerKüre:::::
illa dininizi bir kılıfa koyacaksınız kuranı kılıfa koyup evinizin en yüksek yerine astığınız gibi dininizide meseplerle kılıflayın
şu mesebe göre haram şu mesebe göre helal hani haramı helali ALLAH c.c. belirlerdi
bu nasıl islam anlayışı kardeş
hele bir izah et bakalım hakpertest kardeşim

ideal olan ile reel olan çıkış noktasıdır
ideali kaybetmek vahyi kaybetmek
reeli kaybetmek sünneti kaybetmektir.

sünnet peygamberdir sav
sahabedir
ülemadır
birikimdir
dolayısıyla gelecektir
 

ömerusta

Kıdemli Üye
Katılım
16 Ocak 2012
Mesajlar
6,913
Tepkime puanı
239
Puanları
0
siz hepimizin dedesisin senden kaynaklanıyor hoşaf sevmemek
 

Verda

Gales
Katılım
9 Nis 2010
Mesajlar
10,917
Tepkime puanı
1,010
Puanları
0
Ümmetin Şeriati ve Kutup gibi kafalara ihtiyaci var onlar ki islama dayanan özgün fikirleri sebebiyle şehit edilmiş cok değerli insanlardir bugun ise onlari koltuklarina oturmus Allah ve rasulune iftira etmekten hic cekinmeyen kişilerin karalamalari acı olmasiyla beraber herşeyi açıkça gösteriyor..
 

ömerusta

Kıdemli Üye
Katılım
16 Ocak 2012
Mesajlar
6,913
Tepkime puanı
239
Puanları
0
bu gün bu müslüman ülkelerin böyle parçalanması biri birini yemesi mesep vede tarikat gibi islamla alaksı bile olmayan bölünmelerden kaynaklanmaktadır şii nedir sünni nedir islam bir bütünse bu parçalanma nedir birileri arı kovanına sızmış eşek arısı gibi talamış
insanların beyinlerini öyle işlemişlerki bu gün bile bakın şu s,itede ne kadar insan var aklını emanete vermiş kurtarıcı bekliyor zavallı
ALLAH c.c. kutuluşunuz kurandadır peygamber sav efendimiz kutuluşunuz kurandadır beni takip edin diyor bizim milletimiz mesep tarikat şıh peşinde mehti bekliyor isa as bekliyor yazık atmış yaşına gelmiş koca adam hoşaf sevmeyenler diyor yani hepimizi eşek ediyor kendisi
bizden büyük o ne olur o zaman bilmiyorum
 

fakiri

Kıdemli Üye
Katılım
14 Ocak 2007
Mesajlar
15,969
Tepkime puanı
355
Puanları
83
Konum
KOCAELİ

“İki günü bir olan aldanmıştır" buyurur Peygamberimiz …
Burayı ise, bırakın iki-üç günlerini, yılları aynı olanlar bile değil, sürekli tedenni edip, geriye gidenler istilâ etmiş !
 
Üst