Biyolojiyi Öğrenmek



Biyolojiyi öğrenebilmenin, benim gözlemlediğim kadarıyla iki yolu vardır; analiz etme ve araştırma isteği.
Biyoloji bilmek, her türlü bilimin esasını bilmeyi gerektirir. İnsan her bilimi her yönüyle bilemez belki, ama biyoloji öğrenirken kişi öğreneceği konularla ilgili her türlü bilgiyi öğrenmelidir. Öğrenmek, ancak insanın elde ettiği bilgilerle davranışlarında, düşünce yollarında, olaylara bakış açısında, etrafında gelişen olaylar arasında bağlantı kurabilme yeteneğinde değişikliklerle mümkündür. Yoksa, analiz yeteneği gelişmemiş bir çok insanın dediği gibi biyolojide -ki bu sadece bilim için değil her şey için geçerlidir- elde edilen bilgiler ezberlenmiş olur. Elde edilen bilgi, değişik zaman periyotlarında insanın akıl süzgecinden geçirilir. Akla takılan noktalar tespit edilip diğer temel bilimler kullanılarak giderilebilir. Zira biyoloji zaten başlı başına nesneler hakkında bilgi sunmayıp, sunulan bilgiler arasındaki bağlantısal bilgileri ortaya koyduğundan akla takılan bu noktalar da ancak bu temel bilimlerin öğrenilmesiyle giderilir. Konsantre olmak işte burada devreye giriyor. İnsan, biyolojiyi hayatının sonuna kadar götüreceği bir uğraşı olarak görmelidir. Bu yüzden aklının bir köşesinde öğrendiklerini hep saklayabilmek için kendine çeşitli zamanlarda sorular sormalı, onları şöyle bir yoklamalıdır.
Bir konu aynı kitaptan birkaç kere çalışılacağına bir çok farklı kitaptan birer kez çalışılmalı. Böylece önceden okunurken dikkatsizlikle atlanan yerler, sanki konuyu ilk defa çalışıyormuşcasına dikkatli olunacağından gözden kaçmayacaktır. Dikkatlice genel bilgileri öğrendikten sonra özel olanlara geçmek çok önemlidir. Bu arada beyin, sınıflandırılmış bilgileri daha kolay algıladığından, (aynen bir bilgisayarda olduğu gibi) öğrenilen bilgiler çeşitli kategorilere konulmalı, aralarındaki farklar çok net olarak belirlenmelidir.
Biyoloji canlı çevreyi incelediğinden -zira canlı dediğimiz düzenli sistemde, bu temel bilimlerdeki bilgiler arasındaki bağlantıların kullanılmasından başka bir şey değildir- insanın etrafında gelişen olayları büyüteç altına alması, yani araştırma isteği çok önemlidir. Merak duygusu geliştirilmelidir. Akıldaki en kalıcı bilgiler, merak sonucunda elde edilen bilgilerdir.
Sonuç olarak; analiz, araştırma, konsantrasyon, sınıflandırma, görsellik ve dikkat ön plana çıkan unsurlardır.”



Tansel Sıtkı TUNÇ
2000 Uluslar arası Biyoloji Olimpiyatı (IBO)
Gümüş Madalya
2000 ÖSS Türkiye 92.si