Etiketlenen üyelerin listesi

EVLAT EDİNMEK, YETİM ÇOCUKLARI BÜYÜTMEK Çocuğu olmayan ve çocuk sevgisine hasret kalmış olan aileler yahut çocuğu bulunsa bile muhtaç durumda bulunan bir çocuğa bakmak isteyen aileler zaman zaman yetim bir çocuğu yanlarına alıp büyütmelerinin hükmünü sorabiliyor. Aşağıda buna temas edeceğim: 1. Dinimiz, câhiliye döneminde mevcut olan “evlat edinme ” uygulamasını yürürlükten kaldırmış ve haram kabul etmiştir. Evlat edinmek, kişinin bir başkasının çocuğunu kendi öz evladı gibi

Bu konu 350 kez görüntülendi 2 yorum aldı ...
Evlat edinmek, yetim çocuklari büyütmek 350 Reviews

    Konuyu değerlendir: Evlat edinmek, yetim çocuklari büyütmek

    5 üzerinden | Toplam: 0 kişi oyladı ve 350 kez incelendi.

  1. #1
    Ehl-i Sünnet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    emektaremektar Kıdemli Üye emektaremektar
    Üyelik tarihi
    05-02-2011
    Mesajlar
    3.041
    Adı geçen
    3 Mesaj
    Etiketlenme
    0 Konu
    @Ehl-i Sünnet

    EVLAT EDİNMEK, YETİM ÇOCUKLARI BÜYÜTMEK


    Çocuğu olmayan ve çocuk sevgisine hasret kalmış olan aileler yahut çocuğu bulunsa bile muhtaç durumda bulunan bir çocuğa bakmak isteyen aileler zaman zaman yetim bir çocuğu yanlarına alıp büyütmelerinin hükmünü sorabiliyor. Aşağıda buna temas edeceğim:


    1. Dinimiz, câhiliye döneminde mevcut olan “evlat edinme [tebennî]” uygulamasını yürürlükten kaldırmış ve haram kabul etmiştir. Evlat edinmek, kişinin bir başkasının çocuğunu kendi öz evladı gibi kılmasıdır. Evlat edinen kişi, bir başkasına ait olan çocuğu kendi nesebine bağlar [nüfusuna geçirir]. Kendisini o çocuğun babası, eşini de o çocuğun annesi, ailede başka çocuklar varsa o çocukları da evlat edinilen çocuğun kardeşleri gibi görür. Her bakımdan öz evlat gibi görülen çocuk ile aile fertleri arasında mahremiyet şartlarına riayet edilmez, ne de olsa o da o ailenin bir ferdi gibi görülür. Evlat edinilen çocuk miras bakımından da tam olarak ailenin öz çocuğu gibi görülür.


    Bu uygulama cahiliye döneminde mevcuttu. Hatta Peygamberimiz (s.a.v.) azat ettiği kölesi Zeyd’i evlat edinmiş, Zeyd’e “Muhammed’in oğlu Zeyd” denilir olmuştu. Sonradan bunu yasak eden âyetler gelince Zeyd, kendi öz babasına nispet edilerek “Hârise’nin oğlu Zeyd [Zeyd bin Hârise]” diye çağrılmaya başlandı.


    2. Evlat edinme uygulamasını kaldıran âyetler şunlardır:


    “Allah, bir adamın içinde iki kalp yaratmadığı gibi, "zıhâr" yaptığınız eşlerinizi de analarınız yerinde tutmadı ve evlâtlıklarınızı da öz oğullarınız olarak tanımadı. Bunlar sizin ağızlarınıza geliveren sözlerden ibarettir. Allah ise gerçeği söyler ve doğru yola O eriştirir.


    Onları (evlât edindiklerinizi) babalarına nisbet ederek çağırın. Allah yanında en doğrusu budur. Eğer babalarının kim olduğunu bilmiyorsanız, bu takdirde onları din kardeşleriniz ve görüp gözettiğiniz kimseler olarak kabul edin. Yanılarak yaptıklarınızda size vebal yok; fakat kalplerinizin bile bile yöneldiğinde günah vardır. Allah bağışlayandır, esirgeyendir.” [el-Ahzab, 33/4-5]


    Peygamberimiz bu âyetlerin inmesinden sonra evlatlık müessesesinin kesin olarak kaldırıldığını pekiştirmek üzere şu sözleri söylemiştir:


    “Babası olmadığı bir kişiyi bilerek babası imiş gibi iddia eden kişinin bu yaptığı, küfürden başka bir şey değildir. Kendileriyle nesep bağı bulunmayan bir kavme mensup olduğunu iddia eden kimse cehennemdeki yerine hazırlansın.” (Buharî, Müslim)


    3. Evlat edinmenin yasaklanmasının en temel gerekçesi soyların birbirine karıştırılmasının önlenmesidir. İslam’ın beş temel amacından birisi nesli korumaktır. Bunun için birbiriyle soy bağı olmayanların aynı soydanmış gibi muamele görmeleri soyların karışmasına, insanlar arasındaki akrabalık bağlarının zedelenmesine yol açar. Ayrıca evlatlık edinilen kişi ile o ailenin ve soyun diğer fertleri arasında da düşmanlık ve husumet doğmasına da sebep olabilir.


    4. Evlat edinmenin haram kılınıp kaldırılmasından sonra Müslümanlar, yetim çocukların korunup kollanması, büyütülmesi meselesinin nasıl olacağını merak edip bu konuda peygamberimize sorduklarında Yüce Rabbimiz şu âyeti gönderdi:


    “Sana yetimler hakkında soruyorlar. De ki: Onları iyi yetiştirmek (yüz üstü bırakmaktan) daha hayırlıdır. Eğer onlarla birlikte yaşarsanız, (unutmayın ki) onlar sizin kardeşlerinizdir. Allah, işleri bozanla düzelteni bilir. Eğer Allah dileseydi, sizi de zahmet ve meşakkate sokardı. Çünkü Allah güçlüdür, hakîmdir.” (Bakara, 220)


    Bu âyet, yetim çocuklarla ilgilenmenin, onları besleyip büyütmenin, onlarla aynı evde bulunmanın haram olmadığını, tam tersine teşvik edildiğini ortaya koymuştur.


    Peygamberimiz de hadislerinde Müslümanları ısrarla yetim çocuklarla ilgilenmeye yönlendirmiş, bu konuda şunları söylemiştir:
    “Yetim çocuklarla ilgilenen kişiyle ben cennette şu iki parmak gibi olacağız” [bunu söylerken işaret parmağı ve orta parmağını birleştirdi]. [Buharî]


    5. Kur’an’ın pek çok âyetinde yetim çocuklarla ilgilenenler, yetimlerin mallarını koruyup kollamaları, bu mallara kötü niyetlerle yaklaşmamaları, yetimlere kötülük etmemeleri konusunda defalarca uyarılmışlar, aksine davranış gösterenler şiddetli bir biçimde azapla tehdit edilmişlerdir.


    6. İslam’da, ana-babası olmayan veya ana-babası tarafından terk edilen, yahut ana-babası –mesela- hasta yahut mahkûm olduğu için bakacak kimsesi olmayan çocuklar, onlara kol kanat gerip koruyuculuk yapacak kimseler tarafından bakılabilir. Ancak bunun için şu şartlara riayet etmek zorunludur:


    a) Mahremiyet sınırlarına dikkat etmek: Özellikle çocuklar buluğa yaklaştıklarında çocuk kız ise o ailedeki erkeklerin, çocuk erkek ise o ailedeki bayanların mahremiyet sınırlarına riayet etmesi gerekir. Çünkü onların elinde büyümüş bile olsa bu çocuk onlara yabancıdır, mahremleri değildir.


    b) Çocuğa, bunu anlayabilecek çağa geldiğinde kendilerinin öz anne ve babaları olmadığını bildirmek, çocuğu kendi nüfuslarına geçirmemek.


    c) Çocuğa iyi davranmak, bakımı konusunda gereken özeni göstermek.


    7. Bakmak üzere alınan çocuk süt emme yaşında ise [fakiherin çoğunluğuna göre ilk iki yaş, Ebu Hanife’ye göre ilk iki buçuk yaş]süt haramlığının oluşması sağlanabilir. Şöyle ki;


    a) Karı-koca olarak küçük bir kız bebek almışlarsa, kocanın süt emzirmekte olan bir kız kardeşi yahut erkek kardeşinin karısı varsa bu bebeği o kadına emzirtmek suretiyle adam o bebeğin süt dayısı veya süt amcası olur. Böylece adam ile kız arasında mahremiyet gerçekleşmiş olur.


    b) Erkek çocuk almışlarsa kadının kız kardeşi veya erkek kardeşinin karısı süt emziriyorsa bu erkek çocuğunu ona emzirtebilirler. Bu durumda o kadın, süt emen bebeğin süt teyzesi veya süt halası olur. Böylece kadın ile o erkek çocuk arasında mahremiyet gerçekleşmiş olur.


    c) Yukarıdaki durumlarda aile içinde başka çocuklar varsa o çocuklarla bu bebek arasında mahremiyet oluşması söz konusu olmaz. Ancak bu bebek, o çocukların kendisinden süt emdiği şahıslardan süt emerse onlarla bu bebek arasında süt haramlığı oluşur.


    8. Süt yoluyla mahremiyetin sağlanması, o çocuğun her bakımdan ailenin evladı olması anlamına gelmez. Bu yalnızca yanında tesettürsüz bulunabilme, öpme, dokunma gibi noktalardan mahremiyetin doğmasını sağlar. Ama çocuk miras bakımından yine yabancı konumundadır.


    9. Böyle bir yetim çocuğu elinde bulunduran kimse kendisi öldüğünde geriye bıraktığı maldan bu çocuğun da pay sahibi olmasını istiyorsa kendisine vasiyet yoluyla mal bırakabilir. Zira mirasçıya vasiyette bulunulamaz ama yabancı bir şahsa vasiyette bulunulabilir, bu çocuk da yabancı konumundadır. Ailede başka kız ve erkekler varsa kişi “evimde bulundurduğum bu yetimin, kızlarımdan / oğullarımdan biri kadar mal almasını vasiyet ediyorum” dediğinde bakılır: Bu pay, kişinin geriye bıraktığı mal varlığının üçte birinden az ise vasiyet aynen yerine getirilir. Üçte birinden fazla ise o zaman bu çocuğa en fazla üçte bir kadar verilir.

    Vallahu a’lem.


    (Soner Duman /11.Mart.2017/Cumartesi)

  2. #2
    Admin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    15-02-2007
    Mesajlar
    63
    Adı geçen
    29 Mesaj
    Etiketlenme
    0 Konu
    @Admin
    Suriyeli yetim bir bebeği evlat edinmek istedik ama mevzuat boşluğu var.

  3. #3
    redyellow - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kısıtlı Erişim
    Üyelik tarihi
    20-04-2010
    Yer
    ankara
    Mesajlar
    20.392
    Adı geçen
    40 Mesaj
    Etiketlenme
    0 Konu
    @redyellow
    @Ehl-i Sünnet;

    Paylaşımlarınızın altına link ekleyebilirseniz çok iyi olur.

    Teşekkürler paylaşımınız için.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Benzer Konular

  1. Yahudi ve Hıristiyanların yollarını yol edinmek
    By Kaçak in forum Köşe Yazıları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 05-01-2010, 14:26
  2. Allah-u Tealayı Dost ve Veli edinmek
    By tevhid_yolcusu in forum KUR'ÂN-I KERİM
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 20-10-2009, 00:55
  3. evlat edinmek
    By musstafa in forum İSLAMİ HAYAT
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 21-11-2007, 00:52
  4. evlat edinmek
    By RaBiA in forum DİNİ SORULARINIZ
    Cevaplar: 14
    Son Mesaj: 20-03-2007, 00:46
  5. Hz. Muhammed’i örnek edinmek
    By melde in forum Sahabeler ve İslâmî Önderler
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 02-08-2006, 21:02

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Giriş

Facebook platformu Giriş