Etiketlenen üyelerin listesi

OKUNAN KUR'AN'IN SEVABINI ÖLÜYE BAĞIŞLAMAK Okunan Kur'an'ın sevabını ölüye hediye etmek meselesi, üzerinde ittifak söz konusu olmayan ihtilaflı bir meseledir. Öteden beri âlimler bu konuda iki farklı görüşe ayrılmışlardır. A. Kur'an'ın sevabının ölüye bağışlanmasını kabul etmeyenler İmam Mâlik ve İmam Şâfiî başta olmak üzere bir grup âlime göre okunan Kur'an'ın sevabı ölüye bağışlanamaz, ölü bundan yararlanamaz. Bu görüşte olanların delilleri şunlardır: 1. Kur'an'da, "insan için

Bu konu 218 kez görüntülendi 1 yorum aldı ...
Okunan KUR'AN'IN Sevabını Ölüye Bağışlamak 218 Reviews

    Konuyu değerlendir: Okunan KUR'AN'IN Sevabını Ölüye Bağışlamak

    5 üzerinden | Toplam: 0 kişi oyladı ve 218 kez incelendi.

  1. #1
    Ehl-i Sünnet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    emektaremektar Kıdemli Üye emektaremektar
    Üyelik tarihi
    05-02-2011
    Mesajlar
    3.005
    Adı geçen
    3 Mesaj
    Etiketlenme
    0 Konu
    @Ehl-i Sünnet

    OKUNAN KUR'AN'IN SEVABINI ÖLÜYE BAĞIŞLAMAK


    Okunan Kur'an'ın sevabını ölüye hediye etmek meselesi, üzerinde ittifak söz konusu olmayan ihtilaflı bir meseledir. Öteden beri âlimler bu konuda iki farklı görüşe ayrılmışlardır.

    A. Kur'an'ın sevabının ölüye bağışlanmasını kabul etmeyenler

    İmam Mâlik ve İmam Şâfiî başta olmak üzere bir grup âlime göre okunan Kur'an'ın sevabı ölüye bağışlanamaz, ölü bundan yararlanamaz. Bu görüşte olanların delilleri şunlardır:

    1. Kur'an'da, "insan için ancak kendi çalıştığının [yapıp ettiğinin] karşılığı vardır" [en-Necm, 39] buyrulmaktadır. Bu âyete göre insan, başkasının amelinden herhangi bir yarar elde edemez. Bunun tek istisnası, nasslarda ölü adına yapılabileceği açık olarak belirtilen hac, umre, oruç, sadaka gibi amellerdir. Bunlar nasslarla istisna edilmiş olup bunların dışındaki konularda ana kural geçerlidir.

    2. Nasslarda ölü için Kur'an okuma söz konusu değildir. Ne peygamberimizin uygulamasında ne de sahabe uygulamasında yoktur. Bu, sonradan bazı âlimlerin hac, umre, oruç, sadaka gibi sevabı ölüye ulaşacağı belirtilen amellere kıyasla verilen bir hükümdür. Oysa bu alan kıyasa kapalı alandır.

    B. Kur'an'ın sevabının ölüye bağışlanmasını kabul edenler

    Ebu Hanife ve Ahmed bin Hanbel başta olmak üzere bir grup âlime göre okunan Kur'an'ın sevabı ölüye bağışlanabilir ve ölü bunun yararını görür. Bu görüşte olanların delilleri şunlardır:

    1. Bir hadiste ؛Peygamberimiz "Ölülerinize Yasin suresini okuyun" buyurmuştur. (Müsned, Ebu Davud, İbn Mâce, İbn Hibbân, Beyhakî)

    Hadisin sıhhati konusunda farklı görüşler olmakla birlikte amellerin fazileti gibi konularda çok zayıf olmamak kaydıyla zayıf hadisle amel edilebilir.

    2. Bunun kıyastan delili ise şudur:

    a) Sırf bedenî bir ibadet olan orucun ölüye yararının olacağı bizzat hadis tarafından belirtilmiştir: "Bir kimse öldüğünde üzerinde oruç borcu bulunuyorsa velisi onun adına tutar" hadisi sahih kaynaklarda yer almaktadır.

    b) Sırf malî ibadetler olan sadakaların ölüye yararının olduğu konusunda icma vardır.

    c) Hem beden hem malla yapılan hac ve umrenin ölü adına yapılabileceği konusunda da icma vardır. Şu halde sırf bedenî, sırf malî ve bedenî-mâlî ibadetlerin ölüye yararının olduğu nasslarla sabittir.

    Her üç ibaret türünde de hayatta olan kimsenin yaptığı amelden ölünün yararlanacağı konusunda ittifak söz konusu olmuştur. Bunlar birer örnek mesabesindedir. Diğerleri de bunlara kıyas edilebilir.

    Sonraki Şâfiî ve Mâlikîler de bu ikinci grubun görüşünü benimsemişler ve uygulamada "okunan Kur'an'ın sevabının ölüye hediye edilebileceği" yönünde bir ittifak oluşmuştur. Selefî kesimin önemli simalarından İbn Teymiyye ve İbn Kayyim de bu görüşte olmasına rağmen günümüz selefîleri, bu konuda seleflerinden farklı düşünürler. İbn Useymîn başta olmak üzere Suud selefîliği bu konuda genelde olumsuz görüş belirtirler. Bununla birlikte bunu bir bid'at olarak nitelemezler.

    Tercih:

    1. Her şeyden önce bu mesele imana taalluk eden bir mesele değildir. Hangi yönde kanaat belirtirsek belirtelim mesele amelle ilgili bir husustur.

    2. Konuya salt aklî açıdan bakıldığında iki görüşten hiçbirinin "zorunlu" veya "imkânsız" kategorisinde yer almadığı, akıl açısından iki ihtimalin de "mümkün" olduğu görülmektedir.

    3. Konu ile ilgili her iki gruptaki delillerin kat'î olmaması, ilk dönemden beri meselenin ihtilaflı olması farklı görüşlerin hiçbirinin diğerini ötekileştiremeyeceği, fâsıklık ve bid'atçilikle suçlayamayacağı anlamına gelmektedir.

    4. Şahsen, sonraki dönemde âlimler arasında meydana gelen ittifakı korumanın daha doğru olduğunu düşünüyorum. Bunu söylerken "Kur'an ölüye mutlak olarak yarar sağlar" anlamında değil, bunu bir temenni ve hüsnü zan olarak kabul etmeyi uygun görüyorum.

    5. Ayrıca ölen şahsın yakınlarının bu vesile ile Kur'an ile hemhal olmaları sağlanmaktadır. Her ne olursa olsun iki görüşü benimseyenler de meseleyi ifrat ya da tefrite vardırmamalı, birbirini ötekileştirmemeli, bizleri birleştirmesi gereken Kur'an'ı bir ayrılığa vesile kılmamalıdır. Vallahu a'lem.

    (Soner Duman / 05.Mart.2017/Pazar)

  2. #2
    Kaptan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    emektaremektar Kıdemli Üye emektaremektar
    Üyelik tarihi
    09-01-2012
    Mesajlar
    13.034
    Adı geçen
    39 Mesaj
    Etiketlenme
    0 Konu
    @Kaptan
    Okunan Kur'an'ın sevabını ölüye bağışlanmasını reddedenlerin gerekçesi ilgili ayete aykırı olması ve konuya dair sahih bir hadisin olmaması, kabul edenlerin ise herhangi bir ayet üzerinden değil ZAYIF hadislerden delil getirmesi.

    Buna göre reddedenler isabet etmişlerdir. Çünkü ilgili ayet çok açık bir şekilde meseleyi ortaya koymustur. Kur'anin açıkça ortaya koyduğu bir meselede artik başka bir yere bakılmaz.

    Kur'an'ın ortaya koymadığı hiçbir husus hadisler tarafindan Kur'an'a rağmen ortaya konamaz. Zaten, yazıda da açıkça belirtildiği gibi ne peygamberin ne de sahabenin böyle bir uygulaması olduğu yönde hiçbir delil de yoktur.

    Sonuç; Kur'an'ın ölüye sevap için okunabileceğine dair ne Kuran'da, ne peygamber ne de sahabe uygulamasında tek bir delil yoktur. Buna rağmen ZAYIF hadislerden yola çıkarak buna aykırı hüküm bildirmek haddi aşmaktır. Bu Ahmed olur Mehmet olur fark etmez.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Benzer Konular

  1. meleklerin sevabını yazmakta yorulduğu salavat
    By FATIMA ZEHRA in forum Sahabeler ve İslâmî Önderler
    Cevaplar: 177
    Son Mesaj: 18-04-2010, 12:51
  2. ÖLÜYE HiTAP
    By Dil-beste in forum ŞİİR DEFTERİ
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 06-01-2008, 00:21
  3. Sağlığında çocuklara mal bağışlamak
    By cüneytkaya in forum DİNİ SORULARINIZ
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 29-11-2007, 15:21
  4. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 27-08-2007, 16:56
  5. sadaka versem,sevabı ona (ölüye) ulaşırmı
    By musstafa in forum İSLAMİ HAYAT
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 12-08-2007, 01:02

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Giriş

Facebook platformu Giriş